Jag vill slippa spånskivor od med en massa lim i men hittar inget bra alternativ. Gips funkar men jag vill kunna spika/skruva ordentligt så jag måste iaf ha något under gipsen. Det enda jag kommer på är råspont men finns det ingen skiva som är med miljö och häloanpassad än spånskiva?

Kommer blåsa in cellulosafiber så jag måste ha något som kan hålla emot trycket tills det sista skickatet kommer på plats. vindduk och cc40 funkar men då jag kommer ha 45x45 innanför reglarna käns det onödigt att sätta duken och sen 45-orna cc 40 så att (nästan) hela 45 mm blir utan isolering.

/Tobben

http://www.huset.linnell.se

Mikael_L
Jag funderar på om råspontluckor kan vara något för dig, om det är den lite mer snabbmonterade "skivformen" du är ute efter.

Men då ska du nog också undersöka om kanten mellan luckorna kan bli ett problem om dom sitter som väggmaterial. Har du gips utanpå så bör det väl inte bli några problem...

Plywood är ju iofs inte limfritt men det borde vara mycket mindre mängd lim än i spånskiva. Eller måste det vara helt limfritt?

OSB finns ju också, men det är lim i dem med. Nej, jag tror att om kravet är att det ska vara helt limfritt så får det bli råspont. Och det är väl inte fel. Stadiga väggar blir det i alla fall.

Jag stod i samma funderingar som du för ett tag sedan och valde masonit. Masonit finns i mycket tjockare skivor än den "vanliga". 8 mm konstruktionsmasonit är grymt stabil, förutsatt att du reglar ordentligt bakom, och håller för tavelkrokar m.m. De kan fås med speciella not/fjäder spår så att fogarna blir "osynliga". Priset är heller inte skrämmande. Det bästa med masoniten är att den är helt fri från kemikalier (se till att du får den svenska) - tillverkningen utnyttjar vedens eget limämne - lignin som gör det stenhårt. Du får också ok ångenomgångstal (skall vara ca 5 ggr högre än på utsidan), ännu bättre om du väljer oljehärdad masonit.
Gå in på mosonites hemsida (www.masonite.se) och ring dem för priser!

Tack för alla tips, kan tänka mig plywood fast har nu sett att råsponten är billigare så det lutar åt den. Ska kolla upp det där med masonite men det känns som om den kommer bukta ut vid cellulosafyllningen. Det låter också dyrare. Varför valde du bort råspont elle råspont+gips alen?
/Tobben

Jag försöker bygga så "miljövänligt" det bara går (inom rimlighetens gränser), så då gick gipsen bort till förmån för andra material som inte belastar naturen så mycket (eller avsöndrar ohälsosamma gaser till inomhusluften). Råspont i all ära, men det blev tjötigt med randiga väggar i längden. K8-masoniten hade blivit över några skivor efter ett annat projekt, så jag satte upp dem istället. Nu hade jag iofs linullsplattor som isolering, men det borde inte vara några problem med cellulosan bara man inte ställer in maxtryck på sprutan - cellulosans densitet har ju att göra med att man vill undvika sättningar när man har höga höjder på väggfacken, så där kan man ordna konstruktionen så man slipper så stora tryckskillnader i isoleringen. Å andra sidan kan man ju regla tätare än cc 60 och då blir väggen ännu styvare. Kolla in den litet vanligare 6.4mm blindbottenmasoniten på bygghandeln och känn efter själv. Giftfritt och billigt blir det iallafall.

Är inte blindbottenskivan impregnerad med någonting?

• Gilla
En apelsin
  • Laddar…
ClasseClas
jon_h skrev:
Är inte blindbottenskivan impregnerad med någonting?
Jo, se upp med det! Det vanliga är att skivorna är antingen bor- eller vaxbehandlade. Borbehandlingen är säkert svår att se på skivan, som definitivt inte hör hemma inomhus! Vaxskivan kan se lite vitmjölkig ut, men är förmodligen tämligen harmlös även om den används inomhus. Tänk även på att blindbottenskivan läggs i ett cc600-fack, så den täcker ju inte över normal regling!

Min bild är att gips är harmlöst för hälsan, stämmer det och hur är det med miljön? Tar det mycket energi att framställa jämfört med plywood? Går det (kommer det gå) att återvinna?
/Tobben

- Gipsskivor kan säkert tillverkas på olika vis, mer eller mindre "miljövänligt". Jag har läst någonstans att man använder restprodukter från tillverkning av någonting - glömt vad, men idén är ju helt rätt. Och någon annanstans läste jag att det bildas saltsyra (eller svavelsyra?) vid eldning. Tyvärr kan jag inte hänvisa till källor här men den nyfikne hittar väl snabbt med att googla. Som jag ser det har de svårt att ingå i ett naturligt kretslopp (som vid förbränning / kompostering), så därför undviker jag dem. Mitt eget motto är att jag i princip skall kunna odla mat i askan / komposten, så då vill jag ha kontroll över vad som finns i.

- Vad gäller masonit finns det massa (utländska) tillverkare som har i sketna kemikalier. Den "äkta" svenska skivan går att få tag på med endast träets egna beståndsdelar i. Den oljehärdade innehåller tallolja. Mitt tips om golvmasoniten var inte som ett alternativ att ha på väggen, utan endast som prov på hur styv masoniten kan bli när man ökar tjockleken. 8 mm k-board går att få i större storlekar än 12x24 och har dessutom längre fibrer (=starkare) än blindbottenskivan.

F.ö. prövade jag att måla råspontväggarna med egentillverkad limfärg (krita + cellulosalim) i helgen, och det blev helt grymt! T.o.m. putsade ytor blev ok efter bara en strykning. Masonitskivorna återstår att testa. Kan man komma miljövänligare eller billigare undan tro?

Nu har jag googlat mig till lite kunskap om gips. Det är ett naturligt salt CaSO4 som till 90% hämtas/bryts ur sedimentära bergarter (sydeuropa). 10% är industrigips som bildas som biprodukt vid fosforsyratillverkning ur fosfatbergarter och vid avsvavling av rökgaser med kalksten. Gips används mestadels till byggmaterial, men även i bandage, papper, färg, som jordförbättrare och i tandkräm.

Det kan väl iof bilda svavelsyra när det bränns men jag bedömmer inte det vara någon större miljöfara då det bara är aktuellt när hus brinner ner eftersom det går utmärkt att återvinna och göra nytt gips (man värmer det till 100 grader och stöper sedan nya skivor, precis som med gipsfigurer).

Slutsats:
Gips verkar vara en ren naturprodukt som är totalt ofarlig för hälsan och som inte tycks belasta naturen mer än att det fraktas och värms något (verkar alltså jämförbart med t.ex. trä i dessa avseenden).

/Tobben

Sedär! Nu fick jag lära mig nåt nytt. Skall nog överväga mitt ställningstagande mot gips.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.