7 458 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Plastavgaser, aromatiska kolväten
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Medlem
· Västra Götaland
· 58 inlägg
Var har du fått det ifrån?? Att det skulle avgå aromatiska kolväten?
Det finns väldigt många olika plaster med olika innehåll, men jag kan garantera dig att ingen av dem är farlig att lukta på.
Det finns väldigt många olika plaster med olika innehåll, men jag kan garantera dig att ingen av dem är farlig att lukta på.
Det är gammal kunskap att lösningsmedlen i ny inpackad plast inte är hälsosam och bör vädras bort, en läkare rådde att en ny dator ställde han ut i vädrat utrymme en vecka påslagen.mr_marbles skrev:
Kom på detta med en ny pool som luktade även ute. Lite doft finns alltid men min fru trodde att det inte är någon fara ute fast det luktade starkt.
Visst luktar det om plaster men jag tror inte att det är aromatiska kolväten som luktar.
Aromatiska kolväten (ett annat samlingsnamn på dessa är arener), har allså fått namnet efter att de luktar gott och det kan man väl inte säga att plast gör.
Ex bensin luktar gott och det beror på bensen som finns i bensin. Nu är bensen cancerogen, och många andra arenen och får inte finnas i plaster...
I plasterna finns de organiska beståndsdelaran plus mjukgörningsmedlen. Dessa brukar dofta...Hur hälsosamt är det?
Generellt är det bra att att luftade utrymmen när man handskas med organiska lösningsmedel som alla är fettlösliga och löser upp fettet i hjärnan. Men att vistas några timmar i ett rum där det finns lösningsmedel är inte farligt, men man ska nog inte göra det varje dag.
Jag låter i alla fall inte min dotter få ha nya plastleksaker på sitt rum över natten, och ställer ut det som luktar mest. Efter någon dag har överskotten försvunnit och då kan man ta in sakerna.
Aromatiska kolväten (ett annat samlingsnamn på dessa är arener), har allså fått namnet efter att de luktar gott och det kan man väl inte säga att plast gör.
Ex bensin luktar gott och det beror på bensen som finns i bensin. Nu är bensen cancerogen, och många andra arenen och får inte finnas i plaster...
I plasterna finns de organiska beståndsdelaran plus mjukgörningsmedlen. Dessa brukar dofta...Hur hälsosamt är det?
Generellt är det bra att att luftade utrymmen när man handskas med organiska lösningsmedel som alla är fettlösliga och löser upp fettet i hjärnan. Men att vistas några timmar i ett rum där det finns lösningsmedel är inte farligt, men man ska nog inte göra det varje dag.
Jag låter i alla fall inte min dotter få ha nya plastleksaker på sitt rum över natten, och ställer ut det som luktar mest. Efter någon dag har överskotten försvunnit och då kan man ta in sakerna.
Medlem
· Västra Götaland
· 58 inlägg
Aromatiska kolväten får sitt namn från att de (delvis) består av sk "aromatiska ringar" som är ringformade kolgrupper. Bensen är det mest kända exemplet, men det finns inte i plaster och det är inte bensen som ger bensin dess lukt. Bensin består huvudsakligen av pentanol.
Självklart ska man inte sniffa i sig organiska lösningsmedel (tex alkohol, terpentin, aceton, etc) men att påstå att de löser upp hjärnan är att överdriva ett antal snäpp. De mängder som skulle kunna avges från plastprodukter man köper är garanterat ofarliga. Detsamma gäller för oorganiska tillsatser som mjukgörare och flamdämpare. Det är en helt annan sak med härdplaster som man tillverkar själv - epoxi och polyester, tex. Då bör man vara försiktig med vad man andas in.
Att ställa sin dator utomhus låter fullständigt vanvettigt. Jag har ingenting emot att man är försiktig, men jag tycker det är klart onödigt att skrämma upp folk med överdrivna risker. Sen kan det ju såklart finnas anledning att vädra för att det luktar illa.
Självklart ska man inte sniffa i sig organiska lösningsmedel (tex alkohol, terpentin, aceton, etc) men att påstå att de löser upp hjärnan är att överdriva ett antal snäpp. De mängder som skulle kunna avges från plastprodukter man köper är garanterat ofarliga. Detsamma gäller för oorganiska tillsatser som mjukgörare och flamdämpare. Det är en helt annan sak med härdplaster som man tillverkar själv - epoxi och polyester, tex. Då bör man vara försiktig med vad man andas in.
Att ställa sin dator utomhus låter fullständigt vanvettigt. Jag har ingenting emot att man är försiktig, men jag tycker det är klart onödigt att skrämma upp folk med överdrivna risker. Sen kan det ju såklart finnas anledning att vädra för att det luktar illa.
Bensin består inte av pentanol utan heptan till största delen... Det finns bensen i bensin och det är det som gör att bensin luktar gott. På samma sett som ett jordgubbstuggummi luktar det gott , men inte består det till största delan av jordgubbsessäns.. Jag har aldrig sagt att bensins huvudbeståndsdel är bensen eller att all bensinlukt kommer av bensen, utan det är det som gör att man tycker att bensin luktar gott...
Skitsnack om aromatiska ringar, vad är det för något? En vanlig ring av kolatomer är veckad, aromaterna är raka och består av elektronpar som lätt kan förflytta sig.(=delokaliserade elektronpar ) ( på kemispråk heter det att en aromat består av sp2 hybridiserade kolatomer, en vanlig kolatom är sp3 hybridiserad).
Se nedan saxat från kemikalieinspektionens hemsidan...http://www.kemi.se/templates/News____4498.aspx
Förbud att sälja badmadrasser med hälsofarlig mjukgörare
Förbudet, fattat med stöd av miljöbalken, gäller omedelbart även om det överklagas.
Kemikalieinspektionen (KemI) har beslutat förbjuda ett företag att marknadsföra och sälja badmadrasser som innehåller mycket höga halter av mjukgöraren DEHP.
Beslutet är fattat enligt miljöbalkens 26 kap. 9§. Även försiktighetsprincipen i miljöbalkens 2 kap. 3 § ligger till grund för beslutet. Förbudet gäller omedelbart, även om det överklagas.
Bakgrunden är att KemI vid en inspektion av ett företag begärde att det skulle redovisa innehållet av mjukgörare i uppblåsbara plastprodukter från den amerikanska leverantören Intex. Redovisningen visade bland annat att alla större badmadrasser och pooler, som inte räknas som leksaker, innehåller den hälsofarliga mjukgöraren DEHP i så hög halt som 30 procent.
Ftalaten DEHP (dietylhexylftalat) är klassificerad som reproduktionstoxisk, dvs. kan ge nedsatt fortplantningsförmåga.
Företaget menar att eftersom det inte är fråga om leksaker, där det finns särskilda förbud mot hälsofarliga mjukgörare, kan varan fortsätta att säljas. KemI är av motsatt uppfattning.
Badmadrasser, som innehåller 30 procent DEHP ska inte säljas till allmänheten, menar KemI. Det kan inte uteslutas att DEHP frigörs från madrasserna i sådana mängder att det kan skada hälsan särskilt hos barn.
– Företagen har ett ansvar för att byta ut farliga ämnen mot mindre farliga när det är möjligt. Det handlar om att minska spridningen av farliga ämnen via varor som når konsumenterna. Vi kommer att fokusera på substitution i vårt tillsynsarbete, säger Ethel Forsberg, KemI:s generaldirektör.
(2006-09-25)
Observera att förbudet enbart gäller de aktuella badmadrasserna. När det gäller badpooler bedömer KemI att användningen inte innebär hälsorisker på grund av DEHP, bland annat därför att DEHP inte är särskilt löslig i vatten.
Jag vill med den säga att det kan mycket vara mjukgöraren som luktar och att den inte är speciellt hälsosam att andas in, här pratar man att få in den i munnen vilket man inte gör om den inte är vattenlöslig.
Skitsnack om aromatiska ringar, vad är det för något? En vanlig ring av kolatomer är veckad, aromaterna är raka och består av elektronpar som lätt kan förflytta sig.(=delokaliserade elektronpar ) ( på kemispråk heter det att en aromat består av sp2 hybridiserade kolatomer, en vanlig kolatom är sp3 hybridiserad).
Se nedan saxat från kemikalieinspektionens hemsidan...http://www.kemi.se/templates/News____4498.aspx
Förbud att sälja badmadrasser med hälsofarlig mjukgörare
Förbudet, fattat med stöd av miljöbalken, gäller omedelbart även om det överklagas.
Kemikalieinspektionen (KemI) har beslutat förbjuda ett företag att marknadsföra och sälja badmadrasser som innehåller mycket höga halter av mjukgöraren DEHP.
Beslutet är fattat enligt miljöbalkens 26 kap. 9§. Även försiktighetsprincipen i miljöbalkens 2 kap. 3 § ligger till grund för beslutet. Förbudet gäller omedelbart, även om det överklagas.
Bakgrunden är att KemI vid en inspektion av ett företag begärde att det skulle redovisa innehållet av mjukgörare i uppblåsbara plastprodukter från den amerikanska leverantören Intex. Redovisningen visade bland annat att alla större badmadrasser och pooler, som inte räknas som leksaker, innehåller den hälsofarliga mjukgöraren DEHP i så hög halt som 30 procent.
Ftalaten DEHP (dietylhexylftalat) är klassificerad som reproduktionstoxisk, dvs. kan ge nedsatt fortplantningsförmåga.
Företaget menar att eftersom det inte är fråga om leksaker, där det finns särskilda förbud mot hälsofarliga mjukgörare, kan varan fortsätta att säljas. KemI är av motsatt uppfattning.
Badmadrasser, som innehåller 30 procent DEHP ska inte säljas till allmänheten, menar KemI. Det kan inte uteslutas att DEHP frigörs från madrasserna i sådana mängder att det kan skada hälsan särskilt hos barn.
– Företagen har ett ansvar för att byta ut farliga ämnen mot mindre farliga när det är möjligt. Det handlar om att minska spridningen av farliga ämnen via varor som når konsumenterna. Vi kommer att fokusera på substitution i vårt tillsynsarbete, säger Ethel Forsberg, KemI:s generaldirektör.
(2006-09-25)
Observera att förbudet enbart gäller de aktuella badmadrasserna. När det gäller badpooler bedömer KemI att användningen inte innebär hälsorisker på grund av DEHP, bland annat därför att DEHP inte är särskilt löslig i vatten.
Jag vill med den säga att det kan mycket vara mjukgöraren som luktar och att den inte är speciellt hälsosam att andas in, här pratar man att få in den i munnen vilket man inte gör om den inte är vattenlöslig.
Redigerat: