5 100 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Hur sprids svartmögel?
Hej. Jag undersöker, för en tidnings räkning, problem med svartmögel runt ett stort bageri. Flera villaägare som bor granne med bageriet klagar på extremt mycket svartmögel. Till saken hör att bageriet är mer eller mindre täckt av möglet. Fasaden, stolpar, parkering och vägmärken i närheten.
husägarna hävdar att de måste måla om vart annat eller var tredje år pga problemen.
Kan man påvisa spridning via luften på något enkelt sätt? Finns det hälsorisker man bör undersöka.
husägarna hävdar att de måste måla om vart annat eller var tredje år pga problemen.
Kan man påvisa spridning via luften på något enkelt sätt? Finns det hälsorisker man bör undersöka.
Nu gissar jag rakt ut i det blå, men jag kan tänka mig att det beror på mjöldamm som sätter sig överallt i närheten och sedan möglar.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Jag har viss erfarenhet från bageri och mjöldamm i mitt yrke. Jag kan stryka under med att bageri är ett av de verksamheter som är ytterst svåra att begränsa när det handlar om damm. Ett bageri beläget i en fastighet med lägenheter ovanpå, där hade det spridits mjöldamm in i lägenheterna. Bageriet i ditt fall borde nog ha en förbättringspotential i utsläppen av damm.
Klicka här för att svara