Hej!

Lånar sambons logg in här ett slag..

Vi rev ut en gammal vägg nu i veckan, från början en yttervägg men som nu fungerat som en del i vårt gamla badrum. Ena sidan var täckt med våtrumsmatta.

Nu till problemet - vi har fått klåda över hela kroppen och jag har fått en allergichock. (svårt att andas, svullna irriterade ögon med för stor ögonvita, rinnande, täppt näsa utslag på händer och i ansiktet.. etc.)

Vad kan det vara som framkallar detta?

Det är antagligen luftburet, för det känns som "dammig" luft...
Vi läste att svamp är vanligt men vad kan det annars vara? Jag tänkte att jag frågar här om det är någon annan som reagerat likadant...

Jag vet inte om vi ens vågar sova i vårt hus ju..

Så jag är tacksam för svar om det är någon som är hemma på detta ämne!

Om någon flyttar detta inlägg där det hör hemma så kan du nog få svar.

Hej.

Har aldrig stött på det så svårt som du beskriver det, men visst när man river ibland allra helst i gamla fuktskador har jag fått liknande besvär, men de brukar ge sig efter ett tag.

Du kan ju kika på den här länken, kanske hjälper lite.

http://www.mb-kontroll.com/index_Page402.htm

/Bara jag.

Tilläggas att jag har aldrig bott i det, då blir det ju en helt annan exponering.

Usch vad jobbigt! :O

Jag blev allergisk mot damm efter att ha hjälpt en bekant riva ut sitt badrum. Ett elände varje gång man städar. Tio år senare har det i princip gått bort. Väggarna hade någon sorts vass under putsen som dammade förskräckligt. Om jag får föreslå något så är det att ta kroppens signaler på allvar. Bo inte i detta. Ska ni jobba vidare med det finns riktiga dammskydd som ser ut som gasmasker. Om det nu är dammet och inte något annat som gör er sjuka.

Jag har flyttat ämnet hit från "referenser hustillverkare".

Vad fanns det för material i väggen? Isolering? puts?

Några tecken på fuktskador?

Jag gissar att det kan vara mögel.... själv blir jag helt "sänkt" och funkar bra som "mögelhund".../micke

Enligt en besiktningsman jag pratade med kan svartröta (tror jag att han sa) i t.ex en fuktskadad badrumsvägg ge KOL om man exponeras för detta vid rivning. Han påstod sig veta folk som fått detta vid endast en exponering! Hoppas ni klarar er undan varaktiga besvär!

Ad acta
Har du otur så har du drabbats av mögelsvampen Stachybotrys chartarum och den är inte att leka med. Det är svarta prickar oftast på baksidan av gipsskivan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.