2 264 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Må illa av snömaskin
Av miljöskäl tänkte jag köpa en eldriven, då fanns inga på lager så jag tog ut en bensinare, tyvärr tvåtaktare som är sämst för miljön, men den har nog använts 3 ggr bara på c:a 10 år, att användas i nödfall som nu.
Den som använde snöslungan nu fick köra 1½ timma och det var jobbigt för hjulen är inte motordrivna, men det såg kul ut. Fast det var visst inte så, jäkla jobb att röja garagegång, ute runt postlådan och runt huset. För att komma ut med bilen och handla etc.
Efteråt blev det illamående och ont i armarna.
Funderar på att prova en eldriven också, de måste väl köras oftare och är det vanligt att må illa av de andra, kan det vara avgaserna, stressen, bullret och vibrationera?
Den som använde snöslungan nu fick köra 1½ timma och det var jobbigt för hjulen är inte motordrivna, men det såg kul ut. Fast det var visst inte så, jäkla jobb att röja garagegång, ute runt postlådan och runt huset. För att komma ut med bilen och handla etc.
Efteråt blev det illamående och ont i armarna.
Funderar på att prova en eldriven också, de måste väl köras oftare och är det vanligt att må illa av de andra, kan det vara avgaserna, stressen, bullret och vibrationera?
Om man blir så stressad av en snöslunga att man mår illa gör man nog bäst i att inte skotta och stanna hemma. Ute på stan väntar betydligt hemskare saker.:x
Skaffa en maskin som driver på hjulen.
Kör på någon miljöbensin som inte luktar.
....så ska det nog ordna sig. Om en elmaskin funkar beror ju på hur ofta du hinner köra den och hur mycket snö som faller där du bor....
Skaffa en maskin som driver på hjulen.
Kör på någon miljöbensin som inte luktar.
....så ska det nog ordna sig. Om en elmaskin funkar beror ju på hur ofta du hinner köra den och hur mycket snö som faller där du bor....
Kör på alkylatbensin och biologiskt nedbrytbar 2-taktsolja, så har du gjort vad du kan för dig själv och miljön. Du finner båda på t.ex. OKQ8. Alkylat och den biologiskt nedbrytbar oljan är dessutom bättre för motorn än handelsbensin och mineralolja. Jag köper alkylat på 20l på sjömacken och kör även gräsklipparen på denna. Priset blir dåobetydligt högre än vanlig 95.
Jag har förvarat färdigblandad alkylat till motorsågen i plastdunk under närmare 10-år utan problem, men du bör tömma tanken, köra ur och helst sedan tappa flottörhuset på våren då snöslungan ställs undan. Om tanken är av plåt så är det bäst om du kan förvara den inomhus, annars blir det lätt rost och därpå följande problem med driften.
Jag har förvarat färdigblandad alkylat till motorsågen i plastdunk under närmare 10-år utan problem, men du bör tömma tanken, köra ur och helst sedan tappa flottörhuset på våren då snöslungan ställs undan. Om tanken är av plåt så är det bäst om du kan förvara den inomhus, annars blir det lätt rost och därpå följande problem med driften.
Redigerat:
Min erfarenhet av snöslungor är att man ska ha en som är tillräckligt kraftfull för att klara uppgiften, då slipper man både ont i armarna och illamående.
El-drivna och såna som inte driver på hjulen är utmärkta vid förhållanden där man lika gärna kan använda skyffel och skrapa. Är man handikappad i rygg/axlar etc kan dom vara perfekta istället för handredskapen. Men om man är ute efter att röja stora ytor med mycket snö på och vill kunna röja blötsnö också så krävs rejäla doningar.
När vi hade stor tomt och egen väg att röja köpte jag en 13 hästars maskin (3-växlad har jag för mej) med back, Den röjde utan problem 200 m väg.
El-drivna och såna som inte driver på hjulen är utmärkta vid förhållanden där man lika gärna kan använda skyffel och skrapa. Är man handikappad i rygg/axlar etc kan dom vara perfekta istället för handredskapen. Men om man är ute efter att röja stora ytor med mycket snö på och vill kunna röja blötsnö också så krävs rejäla doningar.
När vi hade stor tomt och egen väg att röja köpte jag en 13 hästars maskin (3-växlad har jag för mej) med back, Den röjde utan problem 200 m väg.
Jag använder Julas lilla elektriska. Garageuppfarten samt lite gångar klarar den (Jag) på 1 timme. Det blir kanske 120 kvm 15cm snö. Men det är klart att det blir jobbigt att pusha den.
Därför funderar jag på att skaffa en åkgräsklippare och utrusta den med en snöblad.
Men det är bara en fundering. Vet inte hur pass effektiva de är.
Och jag instämmer i en sak. En elslunga är bättre bara om man har dåliga armar/rygg.
Därför funderar jag på att skaffa en åkgräsklippare och utrusta den med en snöblad.
Men det är bara en fundering. Vet inte hur pass effektiva de är.
Och jag instämmer i en sak. En elslunga är bättre bara om man har dåliga armar/rygg.
Klicka här för att svara