3 638 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Radonhalt vs. strålning i blåbetonghus?
Vi är intresserade av ett hus där det enligt besiktningen förkommer blåbetong.
En riktig långtidsmätning är utförd för några år sedan och visar på 150 bq/m3 i sovrummen på undre plan och 120bq/m3 på övre plan.
Det verkar inte gjorts några strålningsmätningar, hur brukar kopplingen vara mellan dessa värden och långtidsmätningarna, dvs kan man ens ha strålningsvärden över gränsvärdet med de uppmätta radonhalterna?
/Dea
En riktig långtidsmätning är utförd för några år sedan och visar på 150 bq/m3 i sovrummen på undre plan och 120bq/m3 på övre plan.
Det verkar inte gjorts några strålningsmätningar, hur brukar kopplingen vara mellan dessa värden och långtidsmätningarna, dvs kan man ens ha strålningsvärden över gränsvärdet med de uppmätta radonhalterna?
/Dea
Det är endast relevant att mäta strålningen för att hitta ev blåbetong och därmed radon. Eftersom ni ligger under gränsvärden för radonhalt bör det inte spela någon roll. Gränsen för strålning gäller bara nya hus.
Klicka här för att svara