Vi är intresserade av ett hus där det enligt besiktningen förkommer blåbetong.
En riktig långtidsmätning är utförd för några år sedan och visar på 150 bq/m3 i sovrummen på undre plan och 120bq/m3 på övre plan.

Det verkar inte gjorts några strålningsmätningar, hur brukar kopplingen vara mellan dessa värden och långtidsmätningarna, dvs kan man ens ha strålningsvärden över gränsvärdet med de uppmätta radonhalterna?

/Dea
 
Oavsett så var det ju ganska låga värden. Personligen hade jag inte varit orolig.
 
Bq avser ju just strålningen. Eller vill du ha en mätning i Siewert istället?

Som föregående talate sa så är det väldigt låga värden som har uopmätts så du har inte mycket att bekymra dig över.
 
Det är endast relevant att mäta strålningen för att hitta ev blåbetong och därmed radon. Eftersom ni ligger under gränsvärden för radonhalt bör det inte spela någon roll. Gränsen för strålning gäller bara nya hus.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.