Hej,
håller på att renovera mitt kök och blir tvungen att dra om lite vatten och avlopp.
Konstruktionen är platta på mark, träreglar som ligger c:a 50 mm över plattan och sedan grovgolv med 22mm spontat trä. På plattan ligger någon sorts svart papp (typ sådan som ibland sitter på baksidan av isolering) och ovanpå detta är det isolerat med sågspån. Ovan på sponten låg masonit + trägolv i ena delen och masonit + plastmatta + trägolv i den andra.

Jag har inte tid och ork att byta ut hela denna konstruktion utan skall endast öppna upp några få ställen för att fixa vatten och avlopp.

Hur bär man göra med isoleringen. Låta sågspånet ligga kvar ?, Byta ut mot isolering ?
Och vad har jag mot plattan ? Har fått rådet att det är dumt att lägga något mot plattan, utan heller endast lägga vindpapp direkt under sponten ?

Jag lutar åt att låta sågspån ligga kvar. Visserligen kallt golv, men inga problem med fukt och möglet historiskt. Dvs använda principen att ändra så lite som möjligt i något som funkar.
Har visserligen tänkt lägga till grön underlagsfoam mellan spont och nytt rägolv, men det borde väl (??) inte väsentligt försämra ventilationen i sågspånet ?

Redigerat:
Har golvet legat länge och det inte varit några problem, och det du nu kan se och känna är torrt och fint så skulle jag inte ändra något, utan låta en bevisligen fungerande lösning vara kvar. Bara dra rör och lägga igen golvet.

Kanske skulle man kunna använda grå lumppapp istället för foam, då blir det fuktöppet.

Tack för svar.
Såg att i vissa delar av rummet (som renoverats senare) låg isolering direkt mot plattan. Har valt att där jg öppnar upp lägga vindpapp mot plattan och sedan isolering/sågspån. De delar jag inte bryter upp får vara som förrut. (dvs ibland papp + sågspån, blans isolering direkt på platta). är lite oroligt för isoleringen direkt på platta, men verkar ha funkat utan problem i 20 år, så jag hoppas på att det fortsätter så.
Skall överväga lumppapp. Hade ioch försig sett fram emot att få lite bättre isolerat mot backen, men kanske det är bättre att inte ändra fuktbalansen. Huum , skall sova på saken.

Finns inte en risk för mögeltillväxt på lumppapp? Det är ju trots allt textilier och papp den utgörs av. Lumppappen har dessutom en förmåga att lukta skit rent ut sagt om den utsätts för fukt. Har sett och känt fenomenet på nära håll i mitt eget hus nämligen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.