K
Vi flyttade in i vårt hus i juni 2012 och har sedan kylan kom känt en unken lukt i ett rum. Funderade på om färgen på elementet började luktade när det blev varmt, men idag hittade jag lite svartmögel på tapeten runt fästet på baksidan av elementet.

Hur kan det ha uppkommit?

Gamla otäta fönster som läckt in vatten innanför spånskivan och ut genom bulthålen? De är nyligen bytta så jag vet inte skicket på de gamla.

Kan den grova bulten genom väggen blivit en köldbrygga med efterföljande kondens?

Ytterväggen är spånskiva-isolering-vindpapp (troligen?)-träpanel

Jag förutsätter att radiatorn sitter under ett fönster?
Om det är träpanel på utsidan så kan du undersöka det "utifrån" på ett enklare sätt än från insidan då du slipper att stänga av vatten och lyfta bort radiatorn samt "bryta" upp väggen.
Om det är så att ni känt en lukt men bara ser lite (10x10 cm ?) svartmögel på väggen så får du nog undersöka det mer, vi har haft lite svartmögel i kalla hörn i stenhus där det legat något emot så att kölden kommit inomhus och då har det inte luktat vid små ytor. En bult brukar inte "endast" ligga bakom det du beskriver. Hur ser det ut med tätningen runt fönster, fönsterbleck m.m.? Har du möjlighet att lägga in en bild här?
mvh
Jan

K
Ja, radiatorn sitter under ett fönster. Fönstren är nybytta av snickare och verkar täta. Ingen anmärkning på besiktningen i alla fall.

Lite svårt att se, men det var svartprickigt ett par centimeter brett runt fästet i väggen, sedan gamla "fuktrosor" ner mot nedre fästet.

Smart att kolla utifrån, det ska göras när det blir varmare ute.

Kan det vara så att värmen gör lukten mer påtaglig? Har testat att strypa radiatorn helt och då har lukten i princip försvunnit.

Ja värmen ökar alla lukter avsevärt.
Vi satte in en extra radiator i ett rum nyligen för att höja temperaturen, och precis som du beskriver så tillkom en lukt också. Vi hoppas på att "vår" lukt försvinner efter ett tag då rummet varit uppvärmt en tid.

Om det bara är några centimeter svartprickigt så borde det inte bli någon skarp lukt.
Har ni parkett/tarkett/klickgolv där? och i så fall en plastmatta där under som eventuellt kan ha fukt under sig?
Finns det källare under eller står det på "katt/torpargrund" eller platta?

Läckage vid fönster är väldigt vanligt så att kontrollera utifrån senare är en bra idé. Tyvärr är nybytta fönster ingen garanti för att allt är i sin ordning.

Även om värme kan ge en starkare lukt så borde ju värmen också starkt bidra till att torka upp ev. fukt. Dvs. om det är fuktigt trots att det är precis vid ett element bör fuktpåslaget vara betydande.

Hur är elementrören dragna? Kan det vara läckage från dem?

• Gilla
sy97jgu
  • Laddar…
K
Det är klickgolv ovanpå parkett. Vi har den beryktade överisolerade betongplattan så jag griper lite efter halmstrån att det ska vara nåt "enklare" fel så jag slipper riva upp golvet i jakt på lukten.

K
Det är inte fuktigt nu, det är gamla tapeter som har "rullat upp sig" av värmen bakom elementet som det är gamla fuktrosor på. Elemenrören kommer upp från golvet, så det är inte dom.

• Gilla
marmag35
  • Laddar…
Ta det lugnt nu om det inte verkar så illa och vänta tills det är väder att kolla väggen utifrån. Om det är något mer allvarligt i fuktväg lär fukten ha kommit utifrån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.