Byggahus.se

asbest i innertaksplattor

1. J
    Medlem · jönköping · 1 inlägg

johannilssons

Medlem
  2. E
    Medlem · N/A · 2 281 inlägg

eviljava

Medlem
    Den delen som syns (d.v.s. den sida som är vänd nedåt) ser ut att vara en s.k. akustikskiva. Den innehåller med största sannolikhet inte asbest. Däremot är det lite svårt att veta vad det "cementliknande" skiktet innehåller?

Men tittar man på den nedre bilden ser man ju att skivorna verkar ligga på ett regelsystem. I sådana fall förstår jag inte problemet? De skadliga asbestfibrerna frigörs när man bryter sönder, sågar eller slipar i materialet. Plockar du ner skivorna lite försiktigt behöver du alltså inte oroa dig.

Däremot kan det vara bra att hantera det som asbest till dess att du vet med säkerhet. Med detta menar jag att du bör kontakta din kommun och fråga hur de vill att du hanterar deponeringen av plattorna. Berätta att du inte är helt säker på om de innehåller asbest eller ej.

Förmodligen vill de då att du skall försluta dem i dubbla lager plast innan du åker till återvinningscentralen. Det svaret fick jag i min kommun när jag skulle lämna in några rör med asbestisolering.

Men vill du absolut veta om de innehåller asbest eller ej kan du lämna in ett prov till en analysfirma. Googla på "asbestanalys". Det finns ett flertal företag som pysslar med sådana analyser. Ett enkelt prov kostar gissningsvis en femhundring?

Redigerat 25 jan 2013 08:12
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.