1 817 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Ozonbehandlat hus
Hej varit här sedan -09 och läst och nu är det nog dags för ett första inlägg från min sida. Vi har kommit så lång att vi köpt vårat drömhus och sålt vårat radhus, så långt allting kanon! Nu är det bara den långa väntan kvar 
Pratade med säljarna från huset förra veckan och dom är väldigt öppna och vill absolut i te hålla något hemligt för oss. Så dom berättade att dom hade haft problem med avfuktaren under huset och dom ringde såklart den ansvarige servicepersonalen och anmälde att avfuktaren hade lagt av. Först efter tio dagar kom dom och bytte ut den trasiga enheten. Säljarna tyckte då att huset börjat lukta och nu är hela huset ozonbehandlat. Nu till min fråga, tycker inte ni det är konstigt att huset börjar lukta efter endast 10 dagar utan avfuktare? Eller är jag bara för orolig att det kan finnas något annat som står på där nere? I besiktningsprotokollet är allt som det ska, ingen fukt eller konstigheter där nere. Kom gärna med lite idéer hur jag ska gå vidare eller jag kanske inte ska gå vidare?
Pratade med säljarna från huset förra veckan och dom är väldigt öppna och vill absolut i te hålla något hemligt för oss. Så dom berättade att dom hade haft problem med avfuktaren under huset och dom ringde såklart den ansvarige servicepersonalen och anmälde att avfuktaren hade lagt av. Först efter tio dagar kom dom och bytte ut den trasiga enheten. Säljarna tyckte då att huset börjat lukta och nu är hela huset ozonbehandlat. Nu till min fråga, tycker inte ni det är konstigt att huset börjar lukta efter endast 10 dagar utan avfuktare? Eller är jag bara för orolig att det kan finnas något annat som står på där nere? I besiktningsprotokollet är allt som det ska, ingen fukt eller konstigheter där nere. Kom gärna med lite idéer hur jag ska gå vidare eller jag kanske inte ska gå vidare?
Produkter som diskuteras: "avfuktaren"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Är det en egen besiktning ni ordnat eller var det säljarens besiktningsprotokoll ni läste? Hursomhelst så kan man göra en lite mer djupgående besiktning, antingen avseende hela huset eller med fokus på grunden.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag kan tänka mig (men vet absolut inte fakta) att OM huset tidigare har haft ett mögelangrepp som avhjälpts genom att installera avfuktaren, då kanske de vilande mögelsvamparna kan väckas och börja sprida lukt redan efter några dagars fuktexponering. Mögel kan ju i många fall hållas i schack genom att ta bort fuktkällan.
Klicka här för att svara