Hej jag bor i en gammal kåk som är tilläggsisolerad och eldstaden ej i drift längre pga värmepump
husset har ingen diffspärr och endast självdrag som ventilation (förutom badrum)
Vid fönsterbyte upptäckte jag att spräck panelen var rötskadad vid två utav fönstren på ena sidan utav huset dock så var skadorna endast under fönstren och sped sig en halv meter ner, sidor och över var ok.
fönsterbläck var bra bra skick och tätt emot fönstret så läckage därigenom utesluter jag
vägg konstruktionen består av puts slaget på isolering (ej celplast) sedan sitter isolering dikt an mot spräckpanelen som i sin tur sitter på läkt slaget på 2"planket med en träfiber skiva emellan
endast spräckpanelen hade kraftiga angrepp medans läckt och träfiper skiva såg bra ut
har 2 olika teorier men men skulle vilja ha lite mer förslag på vad orsaken kan vara
ena är att eftersom fasaden endast är målad med öppen kalkfärg och vid kraftiga regn så suger isoleringen upp vatten som sedan står blöt bakom putsen. denna teori låter lite vek eftersom jag endast upptäckt skada under fönstren
andra är att inomhus luft kryper ut pga ingen diffspärr och dålig ventilatorn vissa tider på året (sommar/höst) och sedan kondenserar på insidan av isoleringen/spräckpanelen efersom det är luftspalt emellan spräckpanel och 2" planket. denna teori låter mer som anledningen eftersom över fönstren är ju luften varmare o antagligen ytterväggen med
vad tror ni skulle kunna vara orsaken ?