42 642 läst ·
27 svar
43k läst
27 svar
Avfuktare krypgrund
Hahaha, ja det säger verkligen allt! Trygghetsvakten i ett nybygge säger du, men hade du använt den i en gammal grund som redan har påväxt?
Fick offert från Anticimex förresten. 36.000 exklusive elinstallation, så det lär väl landa på 40k iaf...
Det är en adsorptionsavfuktare som heter CTR 500 TT. Den är på 1500 w står det.
Vad ska man förvänta sig i driftskostnad, bortsett dryvent (som verkar dra otroligt lite)?
Fick offert från Anticimex förresten. 36.000 exklusive elinstallation, så det lär väl landa på 40k iaf...
Det är en adsorptionsavfuktare som heter CTR 500 TT. Den är på 1500 w står det.
Vad ska man förvänta sig i driftskostnad, bortsett dryvent (som verkar dra otroligt lite)?
Tryghetsvakten är inte på hela tiden! Och är monterat högst upp. Och är det ganska tätt där uppe, hålls det mesta av den uppvärmda luften på plats. Mikrodatorn beräknar när den ska på och av.
Men i vilket fall som, är det viktigt att tvätta bort påväxten.
Men i vilket fall som, är det viktigt att tvätta bort påväxten.
Menar du att den monteras upp mot blindbotten?Atom skrev:
Vi köpte sorptionsavfuktare av Ljungbyfuktkontroll, (lfs-web.se) för 16000:- inkl isolermatta och slangar. Rådet var att INTE tvätta/ta bort mögelprickar och tillväxt. Risken är att man sprider runt sporerna i grunden vilket kan förvärra. Installationen var ganska enkel, går att fixa själv o då vet man dessutom att det blir noggrannt utfört. När avfuktaren stabiliserat RH under 70% så hindras tillväxten att spridas.Atom skrev:
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "bensaltensid"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 499 kr inkl moms
Läs mer
Enklast vad gäller prisuppgift är väl att ställa frågan till de olika leverantörerna.
Mina föräldrar hade ingen påväxt i sin grund dock höga fuktnivåer innan de installerade dryvent.
För dem var de låga driftskostnaderna en viktig fråga, energiförbrukningen vid "full fart" är inte mer än en gammaldags glödlampa och fläktarna går ju inte alltid.
Dryvent, Trygghetsvakten eller avfuktare är nog sak samma om du redan har påväxt, alla torkar ut grunden och tar bort livsbetingelserna för mikroorganismerna. Antar jag.
Mina föräldrar hade ingen påväxt i sin grund dock höga fuktnivåer innan de installerade dryvent.
För dem var de låga driftskostnaderna en viktig fråga, energiförbrukningen vid "full fart" är inte mer än en gammaldags glödlampa och fläktarna går ju inte alltid.
Dryvent, Trygghetsvakten eller avfuktare är nog sak samma om du redan har påväxt, alla torkar ut grunden och tar bort livsbetingelserna för mikroorganismerna. Antar jag.
Snacka om värdefull information ni ger oss!
Då ska jag trippelkolla det där med tvätta eller inte tvätta bort påväxten.
Ja, ju mer man läser om de olika systemen ju mer märker man att grundtanke är densamma - att höja tempen i grunden så mycket att den relativa luftfuktigheten inte blir för hög. Sen är det upp till köparen att bestämma sig... Ett är säkert iaf, vi betalar inte 40.000 för Anticimex installation...
Då ska jag trippelkolla det där med tvätta eller inte tvätta bort påväxten.
Ja, ju mer man läser om de olika systemen ju mer märker man att grundtanke är densamma - att höja tempen i grunden så mycket att den relativa luftfuktigheten inte blir för hög. Sen är det upp till köparen att bestämma sig... Ett är säkert iaf, vi betalar inte 40.000 för Anticimex installation...
den verkar vara ny sorptionsavfuktare i LFS sortiment och fanns inte för 2 år sedan vi installerade PD250... ser kraftfull ut och likt PD250 verkar den vara svensktillverkad.bodda1 skrev:
Vad är fördelarna med den? kan den avfukta med lägre elförbrukning/år jämfört med PD250?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden