2 164 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Inreda källare
Hej,
Jag ämnar inreda ett rum i källaren. Ytterväggarna (2 sidor) är blåbetong och golvet är betong. Rummet är målat. Jag hade tänkt att jag ska regla upp väggar och då blir det ju en luftspalt mellan yttervägg och reglad vägg, hur luftar jag ur den? Jag har ingen fukt i källaren men har ändå en idé om att lägga platonmatta på golvet. Ska den läggas ut till ytterväggen under den nya reglade väggen eller ska jag glatt börja med att regla upp den nya väggen innan jag sedan lägger platonmattan vilken i så fall kommer att ligga mot den nya reglade väggen? Gud så många frågor jag har...
är du intresserad av att ge mig tips eller du kanske känner till någon hemsida, PDF eller bok som behandlar ämnet?? Please??
Jag är såååå tacksam för all hjälp jag kan få
Jag ämnar inreda ett rum i källaren. Ytterväggarna (2 sidor) är blåbetong och golvet är betong. Rummet är målat. Jag hade tänkt att jag ska regla upp väggar och då blir det ju en luftspalt mellan yttervägg och reglad vägg, hur luftar jag ur den? Jag har ingen fukt i källaren men har ändå en idé om att lägga platonmatta på golvet. Ska den läggas ut till ytterväggen under den nya reglade väggen eller ska jag glatt börja med att regla upp den nya väggen innan jag sedan lägger platonmattan vilken i så fall kommer att ligga mot den nya reglade väggen? Gud så många frågor jag har...
är du intresserad av att ge mig tips eller du kanske känner till någon hemsida, PDF eller bok som behandlar ämnet?? Please??
Jag är såååå tacksam för all hjälp jag kan få
Man ska akta sig för att regla upp väggar i en källare såvida man inte fuktskyddat och isolerat källarväggarna utifrån. Dock krävs som jag förstår det att man lämnar en luftspalt längst upp och längst ned på väggen för att möjliggöra luftombyte bakom den uppreglade väggen. Jag har inte heller någon synlig fukt i min källare, men eftersom det varken finns platon eller isolering på utsidan skulle jag inte våga regla upp med träreglar och gipsväggar. Detta trots att vi faktiskt har just den konstruktionen sedan tidigare, men där det uppenbarligen fungerar. Reglarna är då inte satta direkt mot ytterväggen. Ändå skulle jag inte våga mig på att göra något liknande själv.
Blåbetong nämner du, det brukar innebära förhöjda radonhalter. Är det så även i ditt fall? I så fall skulle jag nog fundera allvarligt på hur man löser den biten innan man börjar regla upp väggar etc.
Blåbetong nämner du, det brukar innebära förhöjda radonhalter. Är det så även i ditt fall? I så fall skulle jag nog fundera allvarligt på hur man löser den biten innan man börjar regla upp väggar etc.
Läs tillverkarens instruktioner så blir det rätt. Googla på Platon så hittar du dem.Peppermannen skrev:
Här på forumet riskerar man ibland att få tvetydiga eller felaktiga uppgifter.
Förvisso, men att fråga här och läsa instruktioner torde ändå vara en ganska bra idé då man trots allt får mycket bra tips från andras erfarenheter här på forumet. Sedan måste man ju som alltid använda en god portion sunt förnuft när man surfar på nätet. Frågan var ju inte bara ställd om platon utan om uppreglade väggar osv.bobas skrev:
http://isola.se/assets/Sweden/Brochure/Platon-Xtrakllare-broschyr-och-montering.pdf
Läs sidan 13 i den broschyren så ser du hur mötet mellan golv och vägg bör se ut. Precis så har jag tänkt inreda min gillestuga med platon på golv och ytterväggar. Innerväggarna kommer jag att regla ut med plastdistanser (pallbrickor).
Läs sidan 13 i den broschyren så ser du hur mötet mellan golv och vägg bör se ut. Precis så har jag tänkt inreda min gillestuga med platon på golv och ytterväggar. Innerväggarna kommer jag att regla ut med plastdistanser (pallbrickor).
Tack Drosen, en mycket hjälpsam PDF 
Klicka här för att svara