Byggahus.se
Frågan har väl kanske inte hamnat helt rätt men...

Mitt i husköpsplaner. Objektet för närvarande är i behov av upprustning (milt uttryckt!) vilket väl är helt okej eftersom vi gärna bygger och fixar själv.
Men nu har det dykt upp även annat som inte finns med i mäklarens beskrivning av fastigheten.

Som den halvparanoida köpare jag är googlade jag på fastighetsbeteckningen och hittade då ett saneringsprotokoll (eller lista på fastigheter snarare) på sanerade gamla bensinmackar.
När jag sen frågade mäklaren om det tidigare legat en bensinstation på fastigheten fick jag till svar frågan -Var har du hittat den informationen om jag får fråga?
Jag fick känslan av att mäklaren redan kände till detta men försökte dölja det. Men det var som sagt bara en känsla (=halvparanoid köpare;))

Sanerigen är enligt listan avslutad -05 vilket innebär att den nuvarande ägaren ägt fastigheten både vid saneringens början och slut...

Vad kan anledningen vara till att inget nämns om detta?
Varför får jag inte svar av mäklaren som ju enkelt kan be säljaren om mer information? (Mäklaren hänvisar nu till länsstyrelsen)

Någon som har erfarenhet eller känner till något om sånt här?
Hur brukar ett sånt saneringsarbete gå till?
Vill ju inte bo på läckande, ingjutna bensintankar...

Har ingen erfarenhet av sanering men kan nämna att du som markägare blir ansvarig för eventuella föroreningar på tomten. Kan du inte hitta den som är skyldig till föroreningen kan det bli kostsamt.

Men är tomten redan sanerad så känns det inte som att det borde vara något problem.

Ring till kommunen och fråga, de brukar veta. Är det något som skett så pass nyligen som 2005 finns det stor chans att personalen har bra koll på vad som gjorts, hur det såg ut, och vad som eventuellt kan vara kvar. Det är möjligt att länsstyrelsen vet mera.

Jag skulle tänka mig för ordentligt innan jag köpte ett hus med friskrivningsklausul som tidigare varit bensinmack, eller annan miljöfarlig verksamhet. Be att få se protokollen för den sanering som utförts. Det borde ha gjorts en hel del mätningar för att visa på att ingenting finns kvar.

Eftersom mäklaren agerar som han gör, så anar jag att det kan vara en hund begraven. Naturligtvis känner säljare och mäklare till detta och säljaren har protokollen.

...ja, visst borde ju även mäklaren känna till det.
Till saken hör att jag i mitt snokande efter information sett att huset tidigare legat hos en känd och stor mäklarfirma men att säljaren sen har bytt mäklare till en nystartad och privat firma...anas ugglor? Eller är det vanligt att man lägger ut ett objekt och strax därefter byter firma och samtidigt sänker sitt utgångspris?

Det kan ju även handla om att den andra mäklaren inte ville sälja ett objekt där säljaren inte var ärlig och därför frånsa sig uppdraget. Men en sådan omständighet läggs ju helt klart på den negativa sidan av vågen, som verkar vara rätt övervägande.

Man ska lita på sina instinkter, känns det fel så är det säkert så.

Som sagt, kräv att få se slutprotokollet från marksaneringen samt att man skriver in en klausul om fortsatt ansvar för säljaren gällande just denna delen av eventuell förorenad mark.

Jag tycker som de övriga att det låter lite mysko. Upplysningsplikten för kända "fakta" av det här slaget är ganska uppenbar. Mäklaren ska nämna detta om det är känt.

Kolla upp mäklarfirman med mäklarsamfundet samt vad de tycker om omständigheterna?

enasnilla skrev:
...ja, visst borde ju även mäklaren känna till det.
Till saken hör att jag i mitt snokande efter information sett att huset tidigare legat hos en känd och stor mäklarfirma men att säljaren sen har bytt mäklare till en nystartad och privat firma...anas ugglor? Eller är det vanligt att man lägger ut ett objekt och strax därefter byter firma och samtidigt sänker sitt utgångspris?
Du kan alltid ringa till den tidigare mäklaren och höra om de vill berätta varför de inte säljer kåken.

Hus är en så pass stor affär, så märker man att det inte känns bra och rätt, så brukar det finnas andra objekt till salu.

Tack för alla tips!
Kan tänka mig att den tidigare mäklaren kanske vill berätta eftersom lånet till huset kommer från samma håll;)
Ska definitivt be att få se protokoll och saneringspapper. Är också nyfiken på hur saneringen är gjord då jag sett att de kan gå till på olika sätt.
Efter att jag undrat om bensinmacken har mäklaren lagt till information i beskrivningen. Det står alltså nu att det tidigare varit en bensinmack på fastigheten och att den sanerats. Så nu är väl kanske allt i sin ordning då...?

Men är ju fortfarande lite kallfotad då säljaren/mäklaren inte direkt upplyst om detta.
Men det kan kanske vara så att bara vetskapen avskräcker många.
Vet att jag i alla fall inte känner mig helt bekväm med tanken att odla och ha grönsaksland på macken...
Men har de grävt och lagt ny jord så är det säkert ingen anledning till oro.

Jag har sett en mack som har blivit sanerad ( tror den var betald av "bensinbolagen"), man grävde upp en enorm grop och fraktade bort allt material samt fyllde på med nytt.

Självklart så "glömde" nog säljaren och sedan mäklaren att berätta det. Det är nog många som vänder i dörren när de får reda på att det har varit en bensinmack, framför allt småbarns föräldrar ...

Hur har det gått?

Mikael_L
norrbottenstorpet skrev:
Som sagt, kräv att få se slutprotokollet från marksaneringen samt att man skriver in en klausul om fortsatt ansvar för säljaren gällande just denna delen av eventuell förorenad mark.
Det kanske inte fungerar juridiskt ...
Alltså, jag har ingen aning, men just vid fastigheter och fastighetsköp så finns det ju så många underliga regler, som många ggr inte går att skriva bort.

Om macken lagts ner mellan 1/7 1969 och 31/12 1994 ansvarar SPIMFAB (www.spimfab.se) för saneringen, de kan svara på när/hur sanering utförts. Länstyrelsen och kommun bör också ha den informationen.
Har macken lagts ner före 1/7 1969, är det statens ansvar - man anser sig inte kunna hitta en ansvarig MEN om man köpt en fastighet 1999 eller senare sitter man med Svarte Petter...
Detta regleras i Miljöbalken:
-Om det inte finns någon verksamhetsutövare som är ansvarig för efterbehandlingen, så är var och en som förvärvar den förorenade fastigheten efter den 1 januari 1999 och känt till eller borde ha upptäckt föroreningen, ansvarig för efterbehandlingen. Om det är fråga om ett villaköp gäller fastighetsköparens ansvar bara om denne känt till föroreningen. Om den som brukar eller äger en fastighet upptäcker en skadlig förorening är han skyldig att genast underrätta tillsynsmyndigheten om detta.

En sanering ska normalt sett ta hand om hela föroreningen, men säker kan man aldrig vara...

Personligen skulle jag aldrig i livet köpa ett sånt ställe under dessa premisser. Jag vet vad det kostar att sanera efter olja.....

Någonstans på forumet har jag skrivit om mitt öde med utsläppt olja och konsekvenser av detta. Inget att leka med.

Som många andra är inne på, hitta något bättre... En uggla i mossen kan väl ibland ha sin förklaring, men här känns det snarare som en hel skock ugglor:confused: I Vellinge planeras och byggs det flerbostadshus friskt, en av de mest centrala tomterna gapar dock tom. MEN, den måste saneras och den enda rimliga förklaringen är att det är vad som skrämmer allehanda byggherrar.

Ja det har väl gått som det har gått...
Vi väntar och ser.
Saneringen var en grävd sanering och gjord av just SPIMFAB. MVG för nåt år sen.

Borrade efter olja hos dig Cheesus men kunde inte hitta nån...länk?

Som mamma till 2 småkillar känns det ju såklart lite avigt att hoppa in på en tomt med rester. Men är det sanerat och testat så lär det ju vara borta.
Vi kollar på en hel del annat just nu, lite överallt faktiskt...och vet inte riktigt hur vi gör med den här kåken.
Funderar och ser. Den har ju sina kvaliteter helt klart. Men möjligheter finns ju med alla hus.
Letade efter nybyggena i Vellinge men kunde inte hitta nåt om sanering...bara att det var på en gammal industritomt. Kanske kan du skicka en länk, P-G?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.