Vår blandare har tydligen gett upp någon gång senaste veckorna och det har börjat droppa från denna (under diskbänken droppar det alltså), upptäckte det nyss och sågade upp lite för att se hur illa det var ställt.

Såg direkt att gipset var angripet på utsidan (se bild) och sågade då upp golvet och sedan även en liten bit av gipset (se bilder).

Syllen är angripen av ett grönt mögel som ser ut att sitta ytligt, i övrigt ser syllen hyfsat bra ut tycker jag (dock ingen expert...). När jag mäter med fuktmätaren i syllen får jag runt 22%, vilket ju är högt, men den är iallafall inte dyblöt.

Min spontana tanke är att ta bort mer av gipset, på med mögeltvätt på syll och reglar, låta det torka upp (dvs under 17% fuktkvot) och sedan dit med lite gips igen, låter detta vettigt?

Borde jag kolla med försäkringsbolaget? (skadar ju knappast att försöka få någon form av ersättning...).

Borde jag agera annorlunda?

(kommentarer om den snygga lagningen av avloppsrör välkomnas ;), det är dock inte här det läcker)
20130825_6336.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20130825_6332.jpg
Skapa konto
20130825_6326.jpg
Skapa konto
2013-08-26 22.33.56.jpg
Skapa konto

Censensus, visst är det lätt att vara efterklok. Liknande skydd sitter på andra platser i köket, tyvärr dock inte där det behövdes denna gången (kommer helt klart sätta liknande skydd på fler ställen möjliga riskplatser i framtiden).

På fredag kommer skadereglerare från försäkringsbolaget, skall bli intressant att höra vad dom säger.

Hade en liknande skada i mitt nybyggda kök - under renoveringen torkade det det i avloppet o när vi började använda det så gick ett rör isär när hela systemet blev tokfullt med vatten o droppläckte under ca en månad. Resultatet blev som hos dig mögel på ett skåp, gipset men det läckte även ner i isoleringen visade det sig. Fick riva gipset under bänkskivan ca 2 meter, ungefär lika mycket golv skivor. Man river o river tills man inte ser några skador.

Underifrån öppnade vi ett helt fack o stoppa in avfuktare i 2 veckor, sedan behandlades allt med mögeldödande medel o slipades rent där det var lite påväxt.

Jag renoverade köket själv med VVS o allt - försäkringsbolaget betalade eftersom jag använde godkända rörupphängningar med rätt avstånd o det var fackmannamässigt utfört, problemet är att hållarna var kassa o inte håller lika bra som ett hålband, men det skulle ju se snyggt ut under diskbänken.... Fick tillbaka 2000kr i materialkostnad o 8000 för arbete - självrisk på 3000 tror jag det var.

Du har fattat galoppen. Gör inte i brallan över lite mögel utan täta läckaget, ta bort allt skadat material och laga igen. Sedan kan du pensla Boracol runt skadan för att stoppa möglet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.