jag funderar på (utifrån och in)
fasad
liggande 34x45 => 34mm luftspalt
utegips 12mm eller asfaboard
liggande 45x45
stående 95mm
0,2mm diff
liggande 45x45 för el etc
playwood 12mm
gips 12mm

Lite overkill, jag vet.. men men
tror ni att stående 95 är ok för att hålla uppe hammarband och takstolar när jag har en spännvid på 5,5m.

Vad jag kan läsa mig till så skriver folk här att man ska ha 145mm eller 170mm stående när man har ovanstående lager.. men 95 borde ju duga gott osso? det blir ju iallafall 185mm isolering.. så det är ju inte problemet.. utan jag undrar mest om 95x45 duger för att hålla uppe taket.. (i vanlig cc600 yttervägg.

Mvh Johan
 
Jag undrar över en liknande vägguppbyggnad.
Vi ska tilläggsisolera en sommarstuga (från ca 1950) som idag har väggar uppbyggda enl följande (utifrån och in):
-Fasad
-INGEN luftspalt
-ca 10 cm isolering klädd i vidpapp (fast tråcklad) i ståreglar ca 10 cm
-Träplankor
-Träfiberboard

Funderar på följand vägguppbygnad efter tilläggsisolering:
-Fasad
-Ca 3,5 cm luftspalt med liggreglar
-Utegips eller liknande
-Vindpapp
-7 cm isolering i liggreglar
-(Bör det vara något här? Ev gammal fasad?)
-Ca 10 isolering i ståreglar
-Byggplast
-Ca 2 cm cellplast i liggreglar
-Gips

Har jag missat något eller ligger de i fel ordning eller är det overkill ??? ??? ???
/Maggan
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.