Fritidshus
PeterF: Du bör kontakta en fackman i ditt fall. Han kanske bedömer att du inte alls behöver rörelsefog
Chao-Li: Tjena! Otydlig fråga= Överdimensioneringen isf för att huset är ompanelat, så det är ju "tjockare" än ursprunget. Man vill ju ha ytter- och innerväggar jämna med varann. Vänligen definiera rörelsefog. Tackar på förhand
Leffe: Vissa kommuner är lite väl hysteriska på den här punkten. Jag själv hade under flera års tid bdt-avloppet rakt ut "i backen" bakom stugan. Alltså, avloppet rann rakt ut i ett litet buskage. Det gick hur bra som helst, växtligheten och marken tar hand om avloppsvattnet på ett föredömligt sätt. Det kan ju inte vara mer skadligt för naturen än att tömma ett handfat eller tvätta
ClasseClas: Vi bytte ut vår skunkdörr i stugan mot en rätt enkel men ändå riktig ytterdörr från Skånska Byggvaror, http://www.skbv.se. Dörren heter Ven o vi valde en utan fönster. Det gick åt en hel del mantimmar att olja, grunda o täckmåla dörren. Vi har haft dörren i 3 år nu, förutsättningarna påminner om era, och jag måste säga att det funkar mkt bra med dörren. Den har dubbla
Chao-Li: Hej igen! Har nån av er tips el egna erfarenheter gällande tillbyggnader? (Trähus med torpargrund) Verkar lustigt att inte göra detta i bef hus vs mot bef hus. Jag antar att detta sätter högre krav på den nya grunden. Där har jag givetvis ett annat problem... fast jag riktar den frågan till Magnus Nordmark när jag har klarat uttrycka mig på ett bra sätt.
dadid: Hej Genomtrampningsskyddet löser vi med hjälp av tefatsstora snöskor... Då golvbjälklaget och i viss mån taket är det enda vi inte prefabricerat, kommer vi inte att knalla omkring så mycket över avgrunden. Det är i princip bara när väggarna ställes på plats och taket tätas. under denna tid får vi nöja oss med någon provisorisk deltäckande beläggning. Snarast därpå påbörjas
Rena: Blir alltid mer jobb än man räknat med. Som jag skrev i ovanstående tråd så vet jag inte hur länge den kommer stå kvar.....
irmatun: Hej! Vi är lyckliga ägare av en skogstomt nära havet. Vi funderar på om vi till vårt blivande hus ska anlita någon husfabrikant eller om vi ska leta reda på en arkitekt och bygga i lösvirke. Vi har kikat lite på hus från Animonhus. Finns det någon som har några erfarenheter av dem eller andra vettiga fritidshusbyggare? irmatun :)
Immobil: De bör vara billigare i Tyskland eftersom den tyska momsen är lägre än den svenska. Bara på momsen så tjänar du nästan 10 %. Nu har jag inte kollat priset på just de varor du nämner. Men rent allmänt så är ju priserna lägre där med tanke på den rådande konkurrensen. :D
danieldaniel: ...och en till fråga; om jag bara behöver använda vattnet ett par helger per vinter, är det då möjligt att bara sätta på pumpen och "hoppas" att vattnet i rör från pumphus till hus inte fryser till is under helgen? Hur snabbt fryses vatten till is om man lägger rören i ett slags isoleringsrör?
Leffe: Tror nästan man gör klokast i att flytta ut åtminstone fönstren i våg med den nya ytterpanelen. Detta för att undvika problem med ursalningar och därav följande risk för vattenläckage vid regn.
cubix: Fördelen är väl att du får en hel extra utrymmen, medan nackdelen är väl problemet med dränering. Har du en liten tomt och behöver utrymmen kan det vara en klar fördel med källare. Alernativet är ju annars att bygga ett stort förråd/garage.
jljljl: Jo att renoveringen går att dra av nu när huste är på plats det tror jag går. Men knappast flytten. Men Grunden, markarbete osv: Där har man ju inga problem att komma upp i 25000 :- Johan
Ms_IT-Nisse: Men jag har fått för mig dessa priserna (Byggmax) råspont (17x95) = 45 kr/kvm ;D råspont (22x95) = 57 kr/kvm Det räcker med 17x95... :D Sedan så finns det en tredje lösning: Mataki ;D ;D Kolla in deras hesida http://www.mataki.se under produkter för underlagstak. Här hittar du både Tenotak och Haloten som är billigare än råspont+papp. ;D ;D
dymlingen: Intressant. I Karlstad kostar många hus nu 1.5 milj , men bara 3 mil utanför kan man köpa motsvarande hus för 400 000. Kanske lönar det sig att köpa en tomt i stan och sedan flytta dit ett hus? (Nu har ju jag redan ett hus, bara en fundering)
sirbo: Har kommit fram till samma sak! Sorselestugan blir det till våren. Som Bauhaus fast billigare och svenskt.
dajje: för de pengar ni har tänkt lägga ut så får ni tyvärr inte så mycket för. bara badrum kan ni kallt säkna på 1000 kr per kadratmeter och då menar jag inte bara golvyta utan väggyta också
dajje: om jag vore du så skulle jag märka upp alla stockar, plocke ner den och timra upp den på den plats den skall stå. tar en helg, kostar gratis och du är en erfarenhet rikare
larsu: Låna böckerna/eller köp "Bygga fritidshus" "små hus att bygga själv" ca 150kr/st författarna minns jag inte men jag tror att de finns på Bokus som har en länk här på forumet. Där har du ritningar med mycket bra steg för steg anvisningar som du eller din snickare kan använda. Använder du snickare så får du ett bra grepp om byggprocessen map material o tid. Lycka till
larsu: Själv har jag 145 i väggar och 195 i tak med taktegel på norra Öland. Det är bättre att ta till lite än att stanna på minimum när man ändå gör jobbet det kostar så lite extra, Det skall ju vara behagligt att vara inne året om, om man nu får för sig att vara i sommarstugan på vintern.
designingenjor: Denna tråd har flyttats till [link=http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=inredning;action=display;num=1100879060;start=0]Inredning[/link] av Marlene Eskilsson.
Ranchn: Nej Intrecta har även lösa kontakter för egen montage. Alltså en dosa som man kan kopla ettt sim-kort alt. tele-uttag. Följ länken nedan... http://www.intectra.se/html/kortfattat.html
Nybyggerska: Angående det sista inlägget. Vad jag menade var att de alla hade olika åsikter när de såg stugan, men det jag bett att få offert på är i stort sett samma för alla. Men - trots att jag kontaktade fem företag, skickade dem skisser i förväg etc så har INGEN kommit med någon offert ännu. Det är ju helt otroligt tycker jag! Är det verkligen så att byggfirmorna nu för tiden har så
lassemajja: Hej. Håller på med planeringen av ett fritidshus som ska byggas till våren. En sak jag grubblar på är hur vi ska isolera golvet. Huset ska stå på plintar. Den isolering som följer med är 195 mm men det låter ju lite på gränsen tycker jag. Vad bör man tänka på ang isolering av golvet när huset står på plintar? Att installera golvvärme blir väl som att elda för kråkorna?
Immobil: Hade jag varit i ditt ställe, skulle jag ta bort den befintliga fjällpanelen. Dels för att se vad som döljer sig därunder, samt för att spara minst ~20 mm på den nya fasadens utsida. I övrigt tänker du rätt! ;)
Adam: Är det en liten stuga du ska ha? Vill man satsa på en 50 kvm och uppåt, är det kanske lämpligt att ha varmt? Tänk på den dåliga luften.Dessutom är det skilnad hur man bygger.Är det massiv timmer? Ska du använda modern teknologi, bör du fundera på värmen och fuktskyddet.