Byggahus.se

Isolera torpargrund

1. O
    Medlem · 41 inlägg

odsmal

Medlem
    Hallå alla

Jag skall bygga ut min stuga med ca 22,5 kvadrat. Den befintliga stugan står på torpargrund och jag vill fortsätta bygga med det för utseendets skull.

Min fråga är hur jag gör för att bäst isolera denna ? Också hur jag bär mig åt för att fuktspärra marken. Jag har läst att man kan lägga byggplast ca 30 cm från grunden och inåt.
    Kan man lägga isolering ovanpå denna i form av cellplast, och i så fall hur tjock bör den vara ? Skall den gå ända ut till grunden ? :-?

2. A
    Medlem · 7 inlägg

Alfaboxer

Medlem

Re: Isolera torpargrund

Jag är ingen expert på området men jag kan berätta om hur vår sommarstuga som är byggd 1980 på lerig mark 50 meter från sjö klarat sig.

Huset har krypgrund och det är mycket fukt i marken runt huset, men inne i huset är det snustort och vi har alldrig haft problem med fukt eller jordlukt.

Gubben som byggde huset grävde upp ordentligt och fyllde upp grunden med 50 cm sand. Han visste tydligen vad han gjorde för som sagt inga som helst problem med fukt, lukt eller mögel.

Isoleringen är gjord på sedvanligt sätt med fuktspärr, mineralull och board.

3. O
    Medlem · 41 inlägg

odsmal

Medlem

Ok, jag tackar och bockar för tipset!

Till saken hör att min stuga är byggd på berg med kanske en decimeter djup jord runt och under. Man kanske skall gräva ut jorden och lägga in något annat material som inte binder ev fukt.

4. I
    Medlem · 167 inlägg

inkognito

Medlem

Grovt grus måste väl vara bra att ha under huset, det är ju kapillärbrytande.

5. O
    Medlem · 41 inlägg

odsmal

Medlem

Skall göra så!

Först skall jag skrapa rent ner till berget, lägga ut cirka tio cm tjockt lager med grus och avsluta med byggplast ovanpå detta!
    I mina öron låter det som en ganska säker grund... Vad tror ni andra ?

Torpargrund på rent berg måste ju vara säkert...

6. lastkaj
    Medlem · 1 395 inlägg

lastkaj

Medlem

Exakt. Dessutom ska det vara tvättad makadam.

7. O
    Medlem · 41 inlägg

odsmal

Medlem

När jag funderar på det så kommer en fråga fram!
    Gör makadamet nån nytta om grunden är lagd på rent berg ?

8. S
    Medlem · 456 inlägg

Den enda nyttan den gör som jag ser det, är att det (kanske) blir planare i kryputrymmet.

Och den enda risken jag kan se med krypgrund på berg är om man får en "grop" i berget i krypgrunden och det kan rinna in vatten utifrån (eller underifrån via sprickor) så att det blir stående i "gropen".

Annars kan det nog inte bli mycket bättre, torrt och stabilt.

9. P
    Medlem · 124 inlägg

Patrik71

Medlem

Är det berggrund så lägg bara en plast på backen, då är problemet löst.

10. O
    Medlem · 41 inlägg

odsmal

Medlem

Ok, tack för tipset!

11. A
    Medlem · 14 inlägg

anders_f

Medlem

Är det verkligen så enkelt, även om man i samband med kraftigt regn får in vatten som följer berget? Krävs i så fall särskild ventilation för att det skall hinna torka innan problem uppstår?

12. P
    Medlem · 124 inlägg

Patrik71

Medlem

Vad har det för betydelse om vattnet ligger på plasten eller berggrunden lika samma, fördelen är att man slipper fukten från berget med plast

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.