4 851 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Renovera skorsten
Snart är det dags att rive ner skrostenen ovan tak och mura upp den igen. Ska rödteglet vattnas ordentligt innan man börjar mura? Vilken typ av murbruk, det finns ngt som benämns "Gullex", är det det rätta?
du behöver inte vattna jättemycke men vattna upp de. du ska använda murbruk B. och för att underlätta så sätt i skummgummin i kanalerna både när du river ner den och när du murar nytt så slipper du få massa skit i hela huset och i kanalerna. tänk på när du murar att slamma med dig kanalerna upp annars blir de inte täta. använd en pensel med bruk på alt en tvättsvamp. se bild ett enkelt sätt är att göra som på bildenmura "skalet" först ca 4 skift sen slamma hela insidan och mura sedan skiljeväggarna.
Murbruk B? Nu har jag läst någonstans att det skulle vara murbruk C. Vad är rätt/fel?
Å sedan, en annan sak. För att få tätt runt skorstenen, ett plåtbeslag på utsidan över takbeläggningen som är tegel, men hur gör man under takbeläggningen? I det här fallet bestående av ett spåntak?
Å sedan, en annan sak. För att få tätt runt skorstenen, ett plåtbeslag på utsidan över takbeläggningen som är tegel, men hur gör man under takbeläggningen? I det här fallet bestående av ett spåntak?
Klicka här för att svara