Byggahus.se

Torpagrund eller fastgrund?

1. W
    Medlem · 5 inlägg

wickmarck

Medlem
    Är det någon som vet om det finns regler för vad man ska eller inte ska göra med ett gammalt hus från 1902, delvis korsvirke med en förre detta torpagrund som jag nu har rivit ut för att den var upprutten.
    Jag har en vilja att sätta in en sula i huset, dels för att få golvvärme men för att få bort de ihåliga ljudet när man går, men är det en dödssynd, förstör man något som de som byggde huset 1902 visste eller är det bara att köra på? eller finns det en anledning?
    Jag har mycket att göra med huset, dels fixa grunden, taket, fönster, väggar mm mm, ja jag skulle kunna riva huset för att bygga nytt, men vill inte då det har en själ.
    Jag måste börja någonstans och jag tror att jag måste börja med golvet då taket ännu är tätt.
    Glad för alla förslag och invändningar, men snälla ta det lugnt med termerna, då detta är nytt för mig!

2. P
    Medlem · 124 inlägg

Patrik71

Medlem

Re: Torpagrund eller fastgrund?

Inga problem att gjuta en sula, tänk på att du måste ha en syllisolering. ska själv göra det med mitt "fritidshus"(1 1/2 byggt 1915) jag kommer troligtvis att sätta plintar sen mura med lekasten mellan sen gjuta mot lekan.

Är din grund ok, så grattulerar jag blir mycke enklare då :)

Att riva ut golvet blir mitt nästa sommarprojet.

Vad menar du med korsvirke? i golvet eller väggarna?

3. W
    Medlem · 5 inlägg

wickmarck

Medlem

Re: Torpagrund eller fastgrund?

Hej
    Tack för ditt svar, ja jag tror också på sula men man är ju nybörjare och osäker.
    Korsvirke i väggarna har jag, vissa delar av väggarna.
    Jag tror man har byggt till huset,därför detta oförklarliga med delvis korsvirke.
    Riva ut golvet var roligt, fantastiska saker hittade man i golvet, blandannat glas, hö, rotta, papper, lera, ja alltmöjligt förrutom pengar :)

Erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.