Byggahus.se

Flytta ett mindre fritidshus?

1. A
    Medlem · 85 inlägg

addo

Medlem
    Hej.

Jag och min fru funderar på vad det skulle kunna kosta på ett ungefär att flytta ett mindre fritidshus om ca 30-40kvm inom södermanlands län.

Min mor har en stor tomt som hon funderat på att ställa en friggebod till oss på men då vår familj har växt skulle vi behöva något större. Av en ren händelse hittade vi ett fritidshus på ca 35kvm som bortskänkes mot att vi kommer o hämtar det.

Detta skulle ju vara kanon för oss jämfört med en frigga..

Men frågan är ju om det kostar mer än det smakar, så därför undrar vi vad det skulle kunna gå på. Jag tar för givet att det hus vi sett skulle gå att "ta som det är" alltså inte behöva montera ned.

Nån som har en aning, som kan ge en "höftning" på vad det skulle kunna kosta?

2. S
    Medlem · 180 inlägg

smogge

Medlem

Re: Flytta ett mindre fritidshus?

hallo flyttade en stuga på 8x5 m förra sommarn...vi lyfte huset en sida åt gången med hjälp av domkrafter la under stora H-balkar ca 1m över på var sida ringde sen en kran bil som lyfte på det på bilen han tog 900kr/tim ,lyftning + transport tog 2tim =1800+moms balkarna kostade 100kr/m 20m =2000

3. A
    Medlem · 85 inlägg

addo

Medlem

Tack för svaret!

Inte alls så dyrt och omständigt som jag hade trott. Antar att det är en del förberedande arbete med att kolla den väg man ska åka med elledningar o broar o dyl. Men en fritidsstuga är väl inte så fasligt hög så det spelar någon roll kanske.

Återigen tack för svaret, ska forska vidare i detta.

4. A
    Medlem · 85 inlägg

addo

Medlem

H-Balk? Hittar man sådana på byggvaruhus? Är det trä elr metall?

5. S
    Medlem · 180 inlägg

smogge

Medlem

H-balk i metall tänk på att om du skall lyfta huset så måste nog takteglet av för vikten det var jag tvungen till...

• Laddar…
  6. A
    Medlem · 85 inlägg

addo

Medlem

okay, tackar för tipset :)

7. S
    Medlem · 180 inlägg

smogge

Medlem

;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.