Hejsan,
Jag har en gammal fäbod med träfasad med glipor mellan. Skulle nu vilja inreda denna så att det går att övernatta här sommartid som gäststuga. Hur skall jag gå till väga med papp och luftspaler? behöver jag isolering alls om det bara skall vara sommarboende?
 
Egentligen behöver du inte isolering om det endast skall användas för sommarboende, men en fördel med isoleringen sommartid är ju att det inte blir som en bastu inne i boden. (isoleringen stänger ju ute värmen oxå ;))

Men luftspalt behövs bakom panelen för att den skall må bra. Enligt byggnormer så bör den vara minst 34 mm.

Jag skulle göra såhär: (inifrån fäboden)
- regla upp med en 25x38 regel i hörnen där reglar och fasad möts. (så att luftspalten blir 38 mm)
- häfta någon vindpapp på dessa reglar mellan de stående reglarna. (eller liggande om det ser ut så)
- isolera resten av regeltjockleken (det behövs egentligen inte så tjock isolering 45 mm räcker nog.)
- sätt dit någon inneskiva (gips, råspont, spånskiva)
- måla

Förstår du hur jag menar?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.