Jag ska i dagarna fixa insidan av mina ytterväggar och har lite funderingar på mtrl val. Jag har tänkt att på de väggar i badrum och kök där jag ska ha kakel först spika 19mm råspånt och sedan gipskiva på det. Jag vill ha något rejält att skruva i eftersom jag ska hänga upp div tyngre skåp mm på väggarna. Finns det något annat billigare/bättre alternativ till råspont? Övriga väggar ska jag ha någon vanlig träpanel på.
Har också en fråga angående ventilation. Längst ner på mina fönster i vardagsrum/kök (35kmv) blir det offta imma, specielt vid regnigt fuktigt väder. Jag har en tilluftventil och köksfläkten har endast kolfilter. Frånluft blir genom kaminen, när jag inte är där låter jag luckan+spjäll stå öppet. Imman uppstår först efter att man varit i stugan några timmar och eldat upp ordentlig värme. Någon som har förslag på vad jag kan göra åt detta? Antar att det är ventilationen som är för dålig? Kan det vara ett alternativ att även i andra änden av rummet instalera en tilluftventil eller beror imman på något helt annat?
MVH
KTEA