23 138 läst ·
21 svar
23k läst
21 svar
Fritidshus bortskänkes för avhämtning??
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Nu vet jag inte vad trådskaparens budget är, men iom att fråga gällde små begagande hus som bortskänkes så tror jag att älvsbyhusen du nämner, som går på över 800 000 kr styck (880.700 kr i basutförande enligt deras prislista), är lite utanför budget !?malinwi skrev:
Men det är förstås upp till trådskaparen att avgöra
/K
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Med den budgeten får man väl anta att det inte är i närheten av en storstad iaf 
Men för ett bättre fritidshus på säg 60-80 kvm med plintgrund eller enkel sockel/krypgrund borde du kunna komma undan med 300-500 kkr. Förutsatt att du gör allt utom el och VVS själv, och att tomten är lättbyggd (dvs ingen sprängning, pålning eller omfattande schaktning.
CA boden har som sagt tex stugor upp till 72 kvm (som kostar ca 190kkr i byggsats) - men då får du nog lägga till både isolering och tilläggsisoleringspaketet, några extra fönster, en bättre dörr, och sedan tillkommer förstås alla innerväggar, el osv
/K
Men för ett bättre fritidshus på säg 60-80 kvm med plintgrund eller enkel sockel/krypgrund borde du kunna komma undan med 300-500 kkr. Förutsatt att du gör allt utom el och VVS själv, och att tomten är lättbyggd (dvs ingen sprängning, pålning eller omfattande schaktning.
CA boden har som sagt tex stugor upp till 72 kvm (som kostar ca 190kkr i byggsats) - men då får du nog lägga till både isolering och tilläggsisoleringspaketet, några extra fönster, en bättre dörr, och sedan tillkommer förstås alla innerväggar, el osv
/K
I Hylte och andra glesbefolkade delar av Halland finns flera begagnade hus tillsalu för begärda pris på max 750 Kkr. Men med bra läge Halmstad får du knappt en tomt för det.
Mitt inlägg blir också utanför ämnet. Men vill berätta för dig att Norrtälje kommuns inställning till sluten tank ändrades radikalt efter det att Hallstaviks avloppsanläggning renoverats och utökats för stora pengar 2006. Kommunen har då möjlighet att ta emot mer slam samtidigt som man minskar risken för att folk görs sig av med latriner på mindre miljövänligt sätt. Naturligtvis vill kommunen dessutom genom slamtömningsavgifterna få tillbaka en del av de pengar reningsverket kostade.tjingeling skrev:Du vet antagligen inte hur rätt du faktiskt har, om du inte bor i Norrtälje kommun! Dom har till helt nyligen varit helt hopplösa när det gäller tillstånd till vc, och detta oavsett om du sökt om trekammar brunn eller fast septic tank.
Edit: lite utan för ämnet men jag blev så taggad att jag glömde av mig, Sorry!
Fan tro´t, men i princip kräver lagen att kommunala VA-verk skall vara självfinansierade. Deras brukare ska betala vad det kostar utan att kommunen gör vare sig vinst eller förlust.
Detsamma gäller omhändertagandet av slam. Om Hemmakatten alltså kan påvisa att kommunen fakturerar pris utöver självkostnad på slamtömningen har han ett case, att driva i första varvet hos länsrätten (om jag inte misstar mig).
Detsamma gäller omhändertagandet av slam. Om Hemmakatten alltså kan påvisa att kommunen fakturerar pris utöver självkostnad på slamtömningen har han ett case, att driva i första varvet hos länsrätten (om jag inte misstar mig).
Eftersom jag fick ett svar på min "utanför ämnet" inlägg så får jag i artighetens namn svara. Jaha jag visste inte att det fanns ett reningsverk till i min kommun, jag kände bara till det i norrtälje. Jag tycker att det är kalas att man äntligen anpassar fekalie hanteringen efter folks behov i stället för att som förut köra ner huvudet i sanden och försöka "bestämma" bort problemet. Resultatet av Ne.kommuns kortsiktiga politik har blivit att det skapats en subkultur i fritidsområdena om hur man enklast och billigast skaffar sig den standard man önskar utan tillstånd. Antalet "olagliga" avlopp är häpnadsväckande många, för om det är nått som folk vill betala för att slippa hantera så är det just "skit". Det finns andra toa lösningar som tex. aquatron toan som ser ut som en wc på toan men funkar lite som en mulltoa, den har varit godkänd i de flesta kommuner men inte norrtälje. jag kan tycka att om man kan klara av avlopps hantering i städer som newyork och tokyo med miljontals innevånare så vore det väl skam om man inte klarar av 27 tusen. att man sen har lagt en stor del av sin administrativa kostnad på kunden, det kostar om jag minns rätt 6400 kronor att ansöka oavsett svaret. varför betalar vi skatt? man kan tycka att denna kostnad borde till större del skattefinansieras.Hemmakatten skrev:Mitt inlägg blir också utanför ämnet. Men vill berätta för dig att Norrtälje kommuns inställning till sluten tank ändrades radikalt efter det att Hallstaviks avloppsanläggning renoverats och utökats för stora pengar 2006. Kommunen har då möjlighet att ta emot mer slam samtidigt som man minskar risken för att folk görs sig av med latriner på mindre miljövänligt sätt. Naturligtvis vill kommunen dessutom genom slamtömningsavgifterna få tillbaka en del av de pengar reningsverket kostade.
Det är bra att kommunen bygger ut sina reningsverk men det är 15 år för sent och jag tror folk drar sig för att ansöka när ansöknings kostnaden är så hög, inte om man får ja men om man får nej känns det onödigt dyrt, då är det lättare att behålla sitt "olagliga"avlopp ett par år till. det kanske skulle vara ett goodwill tips till kommunen att bjuda på kostnaden och på så sätt få bort dom olagliga och ibland direkt felaktiga avloppen.
Fortfarande utanför ämnet sorry sorry vänliga hälsningar Jocke
Klicka här för att svara