4 873 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Isolera extra i vissa rum?
Självbyggare
· Stockholm
· 84 inlägg
Hej
Bygger ett fritidshus och ska snart in med isoleringen, 95mm är det som gäller. Men funderar på att isolera 45mm extra i sovrum och vc (rödmarkerat på bifigad ritning). Dvs lägga på 45x45 regel invändigt och isolera extra.
Underhållsvärme är tänkt att hållas med luftvärmepump, samt elradiatorer som stöd. När vi är där är det vedeldade kaminer för huvudvärme och underhållsvärme från radiatorer som gäller.
Frågan är om det är någon idé att isolera extra i de tre rummen. Om det sparar något på elen och om de rummen kyls av saktare under natten om man är där vintertid. Att skapa varmare "zoner".
Bygger ett fritidshus och ska snart in med isoleringen, 95mm är det som gäller. Men funderar på att isolera 45mm extra i sovrum och vc (rödmarkerat på bifigad ritning). Dvs lägga på 45x45 regel invändigt och isolera extra.
Underhållsvärme är tänkt att hållas med luftvärmepump, samt elradiatorer som stöd. När vi är där är det vedeldade kaminer för huvudvärme och underhållsvärme från radiatorer som gäller.
Frågan är om det är någon idé att isolera extra i de tre rummen. Om det sparar något på elen och om de rummen kyls av saktare under natten om man är där vintertid. Att skapa varmare "zoner".
Självbyggare
· Stockholm
· 84 inlägg
Ja 95mm är lite, men huset kommer att användas till 90 % under sommarhalvåret och vara helt avstängt stora delar vintertid.
Har det varit bra för dig? med den extra isoleringen. Är det ngt du märker?
Har det varit bra för dig? med den extra isoleringen. Är det ngt du märker?
Det blev billigare än för många grannar! Sommarstugor har en tendens att bli permanentboende. Huset behöver värme för att
slippa dålig lukt och då är det bra att inte elda för kråkorna. Men tänk först på vindsisoleringen , värmen stiger uppåt!
slippa dålig lukt och då är det bra att inte elda för kråkorna. Men tänk först på vindsisoleringen , värmen stiger uppåt!
Nja, så fungerar det väl inte. En vägg med 95 mm isolering blir ju inte sämre om du isolerar en annan vägg med 45 mm extra.BAS skrev:
Genom en vägg med 95 mm isolering kommer det in en viss mängd kyla oavsett vad väggen bredvid har för isoleringstjocklek. Så isolerar man en del av huset med extra isolering så blir husets totala isolering bättre.
Klicka här för att svara