5 969 läst ·
1 svar
6k läst
1 svar
Torp och stort fönster - del 2
Hej,
Det här är lite av en fortsättning på mina frågor i tråden "Torp och stort fönster" från 070726. Jag tackar så mycket för svaren jag fick där, och skälet till att jag inte gjort det tidigare är inte ointresse av dem utan snarare en snittbyggtakt på typ en regel i månaden. Bygglusten liksom kommer och går, där det sistnämnda verkar överväga.
Hursomhelst fick jag en del input där, och gudarna ska veta att det finns inte en enda invändning i svaren som jag inte redan funderat över själv, så i slutänden kanske det "stora" fönstret ändå slutar i ett helt vanligt torpdito. Det jag nu undersöker lite närmare, dock, ligger i linje med det svar jag fick från "Faidros", och det är här jag behöver lite ytterligare input från folk som vet...
Tanken är att ha tre (fasta, ej öppningsbara) fönster som täcker större delen av en stuggavel. Ytan till förfogande är den som normalt blir över när man inreder en vind och väljer att ha ca en meter höga längsgående innerväggar och inte låter innertaket gå ända upp i nock (dvs en liggande rektangel med övre hörnen bortklippta). Basen för alla tre fönstren blir runt två meter och höjden cirkus en och en halv i mitten.
Så, säg att jag har ett helt normalt 100 X 150 (cm) i mitten, och på var sida ett med bredden 50 (ev 60, eller nåt däremellan) och med en yttersida på ca 100. De båda sidofönstren kommer alltså att vara snedskurna i linje med taklutningen.
Jag har alltid utgått ifrån att jag måste ha reglar emellan mittenfönstret och sidofönstren, men på byggvaruhuset här sa de att det inte nödvändigvis måste vara fallet. Rent utseendemässigt (om vi nu bortser från resultatet av projektet som sådant) antar jag att det är bättre om jag kunde skippa reglarna, det tillför ju bara onödig bredd emellan fönsterdelarna. Men, och här kommer äntligen frågan, går det att skruva fönsterkarmarna i varandra i det här fallet, dvs räcker det med att det finns reglar runtom? I så fall, finns det färdiga grunkor att tillgå när det gäller att sätta ihop karmarna, eller gör man det med det som normal följer med ett fönster? Hur blir det med drevning? Foder på utsidan? Osv. Självklart är det viktiga det sitter fast ordentligt, så är reglar att föredra har jag inga problem med det, men jag tänkte ändå kolla upp det hela.
Sen tillkommer såklart frågan om spröjs eller inte, och om, i vilken form. Personligen måste jag säga att jag inte ens reflekterat över alternativet att inte ha åtminstone någon form av spröjs, men som ett av svaren i den ursprungliga tråden visar, här finns det diametralt motsatta åsikter. Ett av grundkraven för att jag ska våga göra det här har alltid varit att jag någorlunda tydligt ska kunna se slutresultatet framför mig, innan jag börjar beställa. Just spröjsfrågan kan komma att ställa till det, eftersom jag rent spontant, som sagt, inte kan se det här alternativet helt utan spröjs, men heller inte sådär på rak arm kan säga exakt var det är jag vill ha.
I vilket fall som helst har jag nu kommit fram till det läge där jag inte längre kan skjuta upp att börja regla gaveln. Och hur detta ska göras beror ju på det här med reglar emellan fönstren eller inte. Så nån lite hint om i vilken riktning jag bör gå skulle uppskattas!
Mvh,
jonas
Det här är lite av en fortsättning på mina frågor i tråden "Torp och stort fönster" från 070726. Jag tackar så mycket för svaren jag fick där, och skälet till att jag inte gjort det tidigare är inte ointresse av dem utan snarare en snittbyggtakt på typ en regel i månaden. Bygglusten liksom kommer och går, där det sistnämnda verkar överväga.
Hursomhelst fick jag en del input där, och gudarna ska veta att det finns inte en enda invändning i svaren som jag inte redan funderat över själv, så i slutänden kanske det "stora" fönstret ändå slutar i ett helt vanligt torpdito. Det jag nu undersöker lite närmare, dock, ligger i linje med det svar jag fick från "Faidros", och det är här jag behöver lite ytterligare input från folk som vet...
Tanken är att ha tre (fasta, ej öppningsbara) fönster som täcker större delen av en stuggavel. Ytan till förfogande är den som normalt blir över när man inreder en vind och väljer att ha ca en meter höga längsgående innerväggar och inte låter innertaket gå ända upp i nock (dvs en liggande rektangel med övre hörnen bortklippta). Basen för alla tre fönstren blir runt två meter och höjden cirkus en och en halv i mitten.
Så, säg att jag har ett helt normalt 100 X 150 (cm) i mitten, och på var sida ett med bredden 50 (ev 60, eller nåt däremellan) och med en yttersida på ca 100. De båda sidofönstren kommer alltså att vara snedskurna i linje med taklutningen.
Jag har alltid utgått ifrån att jag måste ha reglar emellan mittenfönstret och sidofönstren, men på byggvaruhuset här sa de att det inte nödvändigvis måste vara fallet. Rent utseendemässigt (om vi nu bortser från resultatet av projektet som sådant) antar jag att det är bättre om jag kunde skippa reglarna, det tillför ju bara onödig bredd emellan fönsterdelarna. Men, och här kommer äntligen frågan, går det att skruva fönsterkarmarna i varandra i det här fallet, dvs räcker det med att det finns reglar runtom? I så fall, finns det färdiga grunkor att tillgå när det gäller att sätta ihop karmarna, eller gör man det med det som normal följer med ett fönster? Hur blir det med drevning? Foder på utsidan? Osv. Självklart är det viktiga det sitter fast ordentligt, så är reglar att föredra har jag inga problem med det, men jag tänkte ändå kolla upp det hela.
Sen tillkommer såklart frågan om spröjs eller inte, och om, i vilken form. Personligen måste jag säga att jag inte ens reflekterat över alternativet att inte ha åtminstone någon form av spröjs, men som ett av svaren i den ursprungliga tråden visar, här finns det diametralt motsatta åsikter. Ett av grundkraven för att jag ska våga göra det här har alltid varit att jag någorlunda tydligt ska kunna se slutresultatet framför mig, innan jag börjar beställa. Just spröjsfrågan kan komma att ställa till det, eftersom jag rent spontant, som sagt, inte kan se det här alternativet helt utan spröjs, men heller inte sådär på rak arm kan säga exakt var det är jag vill ha.
I vilket fall som helst har jag nu kommit fram till det läge där jag inte längre kan skjuta upp att börja regla gaveln. Och hur detta ska göras beror ju på det här med reglar emellan fönstren eller inte. Så nån lite hint om i vilken riktning jag bör gå skulle uppskattas!
Mvh,
jonas
Jag var en av dom som inte tyckte du skulle ha spröjs. Tycker fortfarande likadant, efter att ha gjort en resa genom Sverige o observerat hur folk gjort med sina fönster. Ett jättestort gavelfönster på ett gammalt hus blir mera osynligt om det helt enkelt är en stor glasruta som följer formen på gaveln (eller tredelat som du föreslår). Spröjs och fönsterkarm i färg som avviker från väggen gör att fönstret blir mycket mera iögonenfallande, vilket är en nackdel om fönstret avviker från husets stil.
Jag tror att du får bäst svar på din fråga om du lägger ut en bild på torpet och ritar in vad för slags fönster du har tänkt dig.
PS, Jag ser att du har bilder i den förra tråden
http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/71476-torp-och-stort-foenster.html#post487309
men det kan finnas en poäng med att lägga ut dom igen.
Jag tror att du får bäst svar på din fråga om du lägger ut en bild på torpet och ritar in vad för slags fönster du har tänkt dig.
PS, Jag ser att du har bilder i den förra tråden
http://www.byggahus.se/forum/fritidshus/71476-torp-och-stort-foenster.html#post487309
men det kan finnas en poäng med att lägga ut dom igen.
Klicka här för att svara