Bygger ett fritidshus och undrar över val av material i innervägg.

Huset kommer att stå ouppvärmt delar av året och har hört att det är bäst att välja trä som kan ta både värme- och fuktvariationer bra. Gäller det bara massivt trä eller kan man använda OSB, Plyfa, eller annat trämaterial? Föreslag mottages tacksamt.

Sen ska man ju inte plasta innanför isoleringen vid ouppvärmt. Har satt vindväv innanför fasadpanel och luftspalt. Men bör man också sätta ngt annat innanför isoleringen där plasten brukar sitta? Typ papp eller väv?

Hej,
Jag har byggt med samma premisser som du: Trähus som skall stå ouppvärmt delvis.

Jag har (utifrån och in): Panel, vindpapp, reglar ochg isolering (95mm glasull), Spånskiva, Gips.

Gipset har jag dels för att få en bättre finish, men också därför att spånskivan rör sig lite så ev tapeter kommer lätt att spricka annars. Gipset tar upp lite av de krafterna och är ju ett dött material.

Vindpappa eller dylikt på insidan fyller ingen funktion. Plasten som man har där om man har ett uppvärmt hus är ju till för att fuktig luft inte skall tränga ut i isoleringen. När huset står ouppvärmt kan man få en reverserad gång av luft (utifrån och in) och därför skall man inte ha plast - men inget annat heller...

/K

OK tack för svar!

Inga tveksamheter med gips och spånskiva som står i ouppvärmt hus alltså? Hur skulle det vara med OSB eller Plyfa?

Har ett fritidshus i norra norrlands inland byggt i början på -70 talet som kallställs på vintern. Bottenplanet med kök och storstuga har invändigt panelade väggar och sovloftet har tapetserad spånskiva. Varken panel eller tapet har påverkats av kallställning eller underlag under dessa 35 år. Nu har dessutom tapeten blivit modern på nytt.

Har även ett fritidshus på en ö i Höga kustenområdet med både panelväggar och tapetserade spånskivor, där har det bilvit skrickor vid några spånskiveskarvar.

Klimatet skiljer sig ganska mycket mellan de två lägena, torrt i inlandet, fuktigt vid kusten så jag tror att bygger du kustnära och skall kallställa på vintern så är materialval och även ventilationen viktigare än om du bygger i område med torrare klimat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.