Jag håller på och bygger ett Fritidshus där jag ej har el men jag kommer att sätta in en kamin ,

har pratat med snickare om man ska ha diffusionsspärr eller inte,
då fritidshuset kommer att stå kallt mestadels vintertid

Vissa säger att man absolut inte ska ha plast i väggarna
Medan andra säger att man naturligtvis ska ha spärr

Är det nån som har erfarenhet ??
 
Ingen värme på vintern, ingen plast i vägg.
 
Jepp så enkelt är det. Men frågan kommer upp en gång i veckan här, så du är inte ensam om att undra.

Om en snickare inte vet en så här grundläggande sak så skulle jag inte anlitat honom/henne om jag vore i dina skor.
 
Då är det tur att jag tagit hjälp av snickarn som ej vill ha plast
/Sjotomt
 
Hej hoppa över diffutions plasten men sätt gärna en vindpapp innanför panelen så slipper du en del drag.//Jocke
 
jo du måste ju ha vindtät av något slag
 
tjingeling skrev:
Hej hoppa över diffutions plasten men sätt gärna en vindpapp innanför panelen så slipper du en del drag.//Jocke
Håller med till 100%
 
Då verkar ju alla ense. Jag har vindpapp efter att noga undersökt med proffs och böcker.
Det uppstår underliga fenomen då det är ömsom varmare, ömsom kallare inne än ut. Fukten som kryper in i väggarna utifrån ska inte kunna fasta på en plasthinna.
 
Kan bara hålla med. Kör själv med tjärpapp i hela stugan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.