Försäkringar
Hemmakatten: Vi har nog vad man kan beteckna som "extra allt" vad gäller försäkringar. Visst skulle vi klara av att betala "mindre" skador som nån nämner här ovan. Men det är oftast svårt att tänka ut i förväg alla de skador som kan tänkas uppstå. T.ex. så har jag fått bilen repad när den stått parkerad hemma pga en olycka som en annan person var ansvarig för. Helförsäkringen täckte
Nimajneb: [citat] Om du nu förstått vad inlägget handlar om kan du kanske på ett mer lättförståeligt sätt beskriva dina erfarenheter
hempularen: Som sagt kolla en annan stenhuggare. Även om gotländsk kalksten är dyrt så är den inte SÅ dyr. Jag gissar på ett kvadratmeterpris på max 6000kr, troligen betydligt lägre än så . Sedan kostar det kanske ca 1000 kr att få kanten slipad med ev. rundning. Det skulle ge ett pris på under 5000 för materialet. Nu vet jag inte hur det ser ut hos dig, men troligen kan du montera den själv,
Beltis: [citat] I detta fall när det verkar vara 16 år sedan badrummet renoverades så är det tveksamt.
Lolle: De villkoren du läser upp är bara förenklad villkorstext från trafikskadelagen. Försäkringsvillkoren är subsidiär så det är alltid TSL som gäller vid trafikskada och villkoren är endast utfyllnad
Cujo: Dina har en liknande struktur som LF, med regionala fristående kontor (läs f-bolag) . Detta innebär bl a att skadereglering av motor-, rättskydd- och ansvars-försäkringar, görs centralt, och de flesta anda skador regleras på lokalkontoret. Vilket innebär, att hur du upplever Dina beror till stor del, på kontakten med "ditt" kontor. En fördel är dock att kontoren är så "små" att du
Odjuret: I och med taket så pass lätt går att ta ner så känns det som att det är nästan omöjligt att få det som dolt fel. Om ett fel ska vara dolt så är en av kriterierna att det inte skall gå att upptäcka utan förstörande undersökning. I det här fallet så verkar det gå att ta ner utan förstöra taket alltså svårt att få det som dolt.
Anonymiserad 48587: Verkar fullt normalt. Jag fick någon liknande summa av mitt f-bolag när min ena luftvärmepump havererade för två år sedan.
KoK: Som svar till TS: Nej, du har i princip tre år på dig att anmäla. Däremot får du inte förvärra skadan, så har det börjat rosta t.ex. så riskerar du nedsättning men inte särskilt troligt.
Modig: När jag var gravid frågade jag en bekant som är försäkringsmäklare. Han sa att olika försäkringsbolag har petat in undantag för lite olika sjukdomar/skador så ur den aspekten gäller det nästan att inte ha en sådan otur att man råkar ut för just det som den egna försäkringen har undantag för. Han tyckte att man kan välja det bolag där man har övriga försäkringar OM man har
hempularen: Om läckan beror på kondensvatten från kylen/frysen och om du inte har en "balja" under så tror jag att bolaget kommer att sänka ersättningen, ev. till noll.
FreddanKba: Det står i villkoren att om man tecknar försäkringen i samband med bolån (upp till ett visst belopp) så behövs ingen hälsoprövning utan det enda "prövningen" är "Mot hälsoprövning fullt arbetsför." Över ett visst belopp krävs fullständig hälsoprövning. Jag undrar lite skillnaden mellan dessa...
Lolle: En säljaransvarsförsäkring eller doldafelförsäkring är tyvärr inte en fullständig friskrivning. Med fel köpare så har man alltid risk att få tjaffsa om dolt fel oavsett om man har rätt eller ej. En korrekt friskrivningsklausul efter att ha informerat om de fel man vet om är en ganska trygg lösning som tyvärr kan sänka värdet vid budgivning avsevärt på vissa objekt medan det
tharnstrom77: Hmm, jag fick okcå detta erbjudande och om jag inte minns fel så skulle vi betala runt 850 kr. Tycker att det var bättre än 1200 i alla fall.
slurppe99: Drabbades av vattenskada 110908 i två rum för grannens fackmannamässiga installation av diskmaskin. Sedan började "helvetet". Försäkringsbolag som ej brydde sig för de ville skjuta över ansvaret på firman som "de" valde eftersom aktuell firma hade börjat hos grannen och vi var på semester. Vid klagomål sköt de hela tiden över på byggfirman. De har nu konstaterat i ursäktande brev
bryggan12: allt som anticimex satt förstoringsglas på har du inte rätt till ersättning för ifall nåt händer,läs noga villkoren,
Globetrot: Rent juridiskt vet jag inte. Men varför skulle man vilja det? Det jag skulle bry mig mest om är Besiktningsmannen, KA som ej längre är kvalitetsansvarig utan kontrollansvarig, har inget med kvalitet att göra. Lägg mycket research på en bra besiktningsman.
LäsLus: Upptäcktes det på den 2 åriga garantibesiktningen?
Byggahem: Jag det känns inte helt glasklart det här med försäkringar och garantier. Har verkligen försökt sätta mig in i vad man bör tänka på vid tecknande av en totalentreprenad av ett nytt hus 2012... Har gått igenom samtliga årsredovisningar för husleverantörerna sedan 2001 för att känna mig "tryggare" i mitt val. Överdrift? Troligen, men that's me. Men så slog det mig att det kanske
Lolle: Nej tyvärr så är fortfarande skadan endast en verkan av felaktig konstruktion och eftersatt underhåll så den är inte ersättningsbar
andersmc: Är det verkligen en byggfelsförsäkring de kräver? Det är inte en vanlig villaförsäkring de menar?
Lolle: [citat] Juridiskt har det egentligen ingenting med processen att göra. Undermedvetet finns det dock en viss risk att det påverkar av flera skäl För det första är skadeståndet vid en reklamation enligt JB 4:19 inte den faktiska skadekostnaden utan skillnaden mellan inköpspris och förmodat inköpspris om felet var känt. I normalfallet är detta svårt att värdera så man har då valt den
Globetrot: Arbetet är ju nästan klart. De skulle behöva lägga säg en halv dag på småsaker. Men de vägrar kalla tilll ny slutbesiktning med det medvetna strategin att djävlas. Att de väljer denna väg när det återstår 150,000 är HELT ofattbart.
lybban: Ja det är ju det jag hoppas på. Tack för svar
Lolle: Det finns olika sätt att reglera skada beroende på säljare och försäkringsbolag. Det vanligaste är att det hyrs in entreprenör som fakturerar åldersavdrag och självrisk till försäkringstagaren. Ibland väljer försäkringsbolaget att betala ut kontant för skadekostnaden för att förkorta ner handläggningstiden. Men om säljaren kräver kontantersättning så lär de ersätta med
Andhof: I en så ny bostadsrättsförening hade jag dessutom varit mindre intresserad av småsaker som slitage på ytskikt dyl än av hur den ekonomiska statusen ser ut. Är föreningen stabil i sin förvaltning, kommer avgiftsnivåerna kunna hållas på nuvarande nivå, hur har den ekonomiska planen förhållit sig till verkligheten så här långt? Du behöver helt enkelt ha ett ordentligt samtal med