2 278 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Fråga försäkring
Jag har en fråga som rör försäkringar som jag är osäker om jag kan ställa här då den rör en sjuk- och olycksfallsförsäkring men jag gör ett försöka i alla fall (i annat fall är det upp till moderatorerna att ta bort inlägget).
Jag har under hur många år som helst haft en sjuk- och olycksfallsförsäkring i ett försäkringsbolag som varit "bra" (och dyr!), faktiskt så bra att de för ett tag sedan slutade att tillåta nyteckningar. För ett tag sedan så ändrades min försäkring totalt och i samband med detta så minskade så klart även försäkringspremien. Nu är jag så klart glad för att jag sluppit använda min försäkring men det känns samtidigt lite irriterande att ett försäkringsbolag bara kan avsluta en försäkring och ersätta den med en annan och sitta där med mina inbetalade pengar. Har ett försäkringsbolag verkligen rätt att göra så här hur som helst? Jag antar att svaret så klart är ja, men det känns verkligen fel.
Jag har under hur många år som helst haft en sjuk- och olycksfallsförsäkring i ett försäkringsbolag som varit "bra" (och dyr!), faktiskt så bra att de för ett tag sedan slutade att tillåta nyteckningar. För ett tag sedan så ändrades min försäkring totalt och i samband med detta så minskade så klart även försäkringspremien. Nu är jag så klart glad för att jag sluppit använda min försäkring men det känns samtidigt lite irriterande att ett försäkringsbolag bara kan avsluta en försäkring och ersätta den med en annan och sitta där med mina inbetalade pengar. Har ett försäkringsbolag verkligen rätt att göra så här hur som helst? Jag antar att svaret så klart är ja, men det känns verkligen fel.
Jag förstår inte riktigt vad du är upprörd över. Fbolaget har upphört med en försäkring och ersatt den med en produkt som är mindre omfattande och därmed kostar mindre (som jag uppfattat ditt första inlägg).
Du har haft en försäkring med en viss omfattning och betalat en årlig premie för det skyddet. Du har haft turen att du sluppit utnyttja försäkringen, men istället har försäkringspremien gått till att ersätta skador för kollektivet (dvs alla andra som har haft en likadan försäkring, eftersom det är så försäkringar fungerar), så det är ju inte så att fbolaget har stoppat "dina" pengar i fickan. Dessutom är det min gissning, att eftersom fbolaget slutat teckna försäkringen har den produkten inte varit en lönsam affär för fbolaget, utan den har garanterat gått med förlust, så dom är inte nöjda
Du har heller inte "sparat ihop" nåt till dig själv, så du har inte förlorat något eftersom du faktiskt har haft ett försäkringsskydd under +10 år.
Om den nya produktens omfattning inte motsvarar det skydd du vill ha, får du hitta kompletterande försäkringar eller leta efter en annan lösning.
Du har haft en försäkring med en viss omfattning och betalat en årlig premie för det skyddet. Du har haft turen att du sluppit utnyttja försäkringen, men istället har försäkringspremien gått till att ersätta skador för kollektivet (dvs alla andra som har haft en likadan försäkring, eftersom det är så försäkringar fungerar), så det är ju inte så att fbolaget har stoppat "dina" pengar i fickan. Dessutom är det min gissning, att eftersom fbolaget slutat teckna försäkringen har den produkten inte varit en lönsam affär för fbolaget, utan den har garanterat gått med förlust, så dom är inte nöjda
Du har heller inte "sparat ihop" nåt till dig själv, så du har inte förlorat något eftersom du faktiskt har haft ett försäkringsskydd under +10 år.
Om den nya produktens omfattning inte motsvarar det skydd du vill ha, får du hitta kompletterande försäkringar eller leta efter en annan lösning.
Försäkringar är i de flesta fall ettårsavtal, av detta följer att bolaget kan alltid ändra villkoren ínför varje förnyelse vid årsförfallodagen....Det försäkringsbolaget kan införa omedelbart,men utan att ta ut premie för det,är förbättringar, men det har nog inte hänt alltför ofta under de senaste åren...
Klicka här för att svara