V
Vardagsrum: Vilken cirkelsåg som helst borde fixa det.
1 svar · 450 läst
A
ahlbjo: Ok, tack för era svar! Får ordna en tigersåg. Återkommer med resultat.
7 svar · 796 läst
·
1
123abc: Det länkade toalettbehöret passar.
1 svar · 558 läst
·
O
Ole E: Jag köpte dem från ett företag dom heter Agat+ . Har handlat från dem 3 gånger, första gångerna för ca 10 år sedan var det till och med fraktfritt me numera tar de brtalt för frakt. Sista gången jag handlade vsr förra året . Jag fick betala halva beloppet för att de skulle dra igång tillverkningen och sen andra halvan innan leverans. Jag köpte två dubbla helglasade altandörrar,
124 svar · 33,4k läst
·
1
123abc: [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/moejligt-att-installera-lasbart-handtag-haer.404027/#post-4049379 https://www.byggahus.se/forum/threads/borra-hal-i-alu-altandoerr-foer-handtag.417089/#post-4222988 https://www.byggahus.se/forum/threads/lasfunderingar-altandoerr-doerr.317359/ https://www.byggahus.se/forum/threads/yttre-doerrhandtag-altandoerr.340439/
12 svar · 4,3k läst
·
K
Kennethihbg: Kolla med RM-fönster i Vimmerby. Har kanonfina grejor
10 svar · 6,3k läst
O
Olf Oggler: Bump. Kanske att någon har lite input en lördagsförmiddag.
1 svar · 2,1k läst
Monica_E1
Monica_E1: [citat] Har likadant på nya dörrar. Hur gick det för dig, vilket fabrikat på dörren har du?
1 svar · 3,3k läst
·
O
oppelainen: Tackar för alla svar. Kommer ta bort dessa filter för jag har många andra större fönster öppna på vid gavel emellanåt så dessa fyller föga funktion. Men intressant att höra bakgrunden. (Huset är från 1983)
7 svar · 3,7k läst
·
I
IngK: [citat] Hej, Blev det någon dörr? Jag kikar lite på samma, och undrar vad du tycker om den?
2 svar · 1,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Hos min leverantör står detta: Produkten placeras beroende på isoleringens placering 50-250 mm från utsidan. Produkten måste vara lodrät och karmen måste vara rak. Avståndet mellan karm och vägg måste vara mellan 10 och 20 mm. Så jag kanske inte följde instruktionerna 100% då jag placerade dörren 22mm från utsidan - men räknar man med fodret blir det iofs 44mm, så rätt
5 svar · 1,6k läst
·
1
123abc: ASSA 565 SYM och du kan själv laga/byta tryckesroddarfjädern.
1 svar · 640 läst
·
M
Manhunter: Sök på Youtube. Där är en låssmed visar. Och pratar Svenska
5 svar · 1,6k läst
·
1
123abc: [citat] Nej inget bör lossna som är svårt att få tillbaka om det inte är trasigt. Skruva loss så som du beskrivit men glöm inte att även skruva bort trycke och låscylinder.
3 svar · 1,1k läst
·
Matti_75
Matti_75: Ja det funkar men det krävs många snitt och förutsätter att du ska måla dörren då det kommer att synas
47 svar · 6,4k läst
·
M
-MH-: Jag funderar på att sätta in en gammal ytterdörr från 1930-talet i en tillbyggnad. Resten av huset är från 30-talet, så stilen passar. Men de är ju så tunna de där dörrarna. Är det en väldigt dum idé? Någon som har prövat? Resten en av huset är inget under av isolering, men tillbyggnaden är i alla fall 95 mm träull, och tvåglasfönster från den tiden. Just ytterdörr har jag
0 svar · 655 läst
wildeside
wildeside: Stämjärn kan vara bra att ha. 🤔 Jag måste ha bra tålamod i så fall tycker det är ganska avkopplande att renovera fönster när man har dom lossade så man kan jobba i lugn o ro i snickarboden
2 svar · 1,6k läst
fam-lundborg
fam-lundborg: [citat] Bra tips, får kolla upp även det.
11 svar · 3,5k läst
·
F
fusion: Du får kanske öppna fodret och dreva inifrån om det blir tight. Finns risk att smygen blir skadad när gamla fönstret skall tas bort. Så det är nog lika bra att isf göra om både smyg och foder. Mina gamla fönster verka ha suttit på plats innan fasaden murades. Det gick knappt att få in ett A4 papper mellan karm och tegel. Jag fick ju bygga om mina smygar eftersom jag flyttade in
10 svar · 2,3k läst
·
T
Trafikverket1: [citat] Ser riktigt bra ut! Blir nog till att göra samma
9 svar · 9,9k läst
·
J
joasag: Htitade någon artikel om detta, men alla produkter som nämns där är antingen svindyra eller omöjliga att få tag på som privatperson. Hittade dessa två som benämns som flashing tape: https://www.amazon.se/dp/B0001P03OM/?coliid=I3XWVL1T97F8J&colid=7R0V2SCIW5BS&psc=1&ref_=list_c_wl_lv_ov_lig_dp_it_im
8 svar · 2,5k läst
·
S
sallad: Så gott folk, då har jag åkt en sväng och köpt den "nygamla" dörren som jag pratade om. Den var tung att handskas med men det var jag medveten om. Väl hemma och med hjälp av grannen lyfte jag in den i garaget i källaren och packade upp då den fortfarande var låg i originalpaketeringen. Kollade lite basic-grejer som rakhet och testade att öppna dörren och allt såg ganska okej ut
11 svar · 2,3k läst
·
pacman42
pacman42: [citat] Jajamensan. Inte jättebra, men klart bättre än de andra. Den nyper ibland när den blir kall, men jag har å andra sidan kallfarstu.
18 svar · 32,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Jag hade troligen bytt dörr & karm till en som är 10 cm lägre och på så sätt få upp tröskelns överkant övder befintliga golvet. Det verkar som att klinkersen ligger ovanpå tröskeln.
1 svar · 1,0k läst
·
H
heimlaga: Det är ofta billigare att byta fönster om man tar absolut billigaste alternativet. Fast då får man fönster med extremt kort hållbarhet som inte överhuvudtaget går att underhålla. Ofta slarvigt monterade dessutom. Jag skulle tro att renovering är ett bättre alternativ i det här fallet.
10 svar · 1,9k läst
·
O
Olf Oggler: Glipan mellan tröskel och regel är ca 12mm. Jag åtgärdade det hela genom att slipa till bitar av ek som jag la utanför drevet. Dvs där jag pallade under med ekbitarna tryckte jag in drevet ca 20mm och satte en 20mm ekbit utanför. Jag limmade dessutom ekbitarna. Vi får väl se hur det funkar.
7 svar · 1,2k läst
N
Nk78: Konstaterar att dörren sitter lite snett i karmen och att springan nedtill vid låshuset är större än de berömda 3mm.. knepigt dock att det uppstår när den varit oanvänd ett par timmar, t ex över natten men sedan fungerar om man låst upp den manuellt en gång hmm
3 svar · 3,2k läst
Ebanna
Ebanna: [citat] Svinbra idéer! Tack!
4 svar · 989 läst
·
J
jonaserik: [citat] Tja det är inte mycket som ska justeras men inte fel som du säger följa efter på andra sidan, men då kommer den andra dörren att gå ner i nedre yttre hörnet. Liksom lite med pest och kolera.
5 svar · 1,3k läst
·
H
HerrP: Kan de fungera med en trekantsskrapa kanske? Typ denna från Anza: https://www.bauhaus.se/liten-skrapa-m-holster Är den för liten så finns större modeller. 🙂
1 svar · 593 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.