Hej!
Detta blir mitt första inlägg efter många års smygläsande!
Vi har ett sidoljus med sprucket glas vid ytterdörren och jag tänkte försöka byta det själv och samtidigt byta till klarglas.
Gissar att det borde gå att pilla loss listerna försiktigt och sen lossa glaset?
Hoppas kunna återanvända listerna utom den nedersta som verkar rätt rutten. Några tips på var jag kan hitta dylik list eller vettig ersättning?
Tack på förhand för hjälp och tips!
/Calle
Detta blir mitt första inlägg efter många års smygläsande!
Vi har ett sidoljus med sprucket glas vid ytterdörren och jag tänkte försöka byta det själv och samtidigt byta till klarglas.
Gissar att det borde gå att pilla loss listerna försiktigt och sen lossa glaset?
Hoppas kunna återanvända listerna utom den nedersta som verkar rätt rutten. Några tips på var jag kan hitta dylik list eller vettig ersättning?
Tack på förhand för hjälp och tips!
/Calle
Medlem
· Östergötland
· 253 inlägg
Obehandlad Smyglist 8x27, finns på valfri bygghandel!
(Ögonmått kan skilja från verkligheten)
(Ögonmått kan skilja från verkligheten)
Jag bytte glas i ett mindre hallfönster, köpte glaset här,
https://www.interglas.se/isolerglas.html
Struntade i glaslisterna och satte fast det med fog istället, det beror väl lite på hur utsatt läge fönstret sitter i om det är lämpligt eller inte.
https://www.interglas.se/isolerglas.html
Struntade i glaslisterna och satte fast det med fog istället, det beror väl lite på hur utsatt läge fönstret sitter i om det är lämpligt eller inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för bra svar!
Möjligt att det går att sätta ett isolerglas ytterst istället för det inre och yttre enkelglas med typ 15cm mellanrum som sitter idag. Var det så du gjorde Peter, eller bytte du befintlig isolerkassett?
Möjligt att det går att sätta ett isolerglas ytterst istället för det inre och yttre enkelglas med typ 15cm mellanrum som sitter idag. Var det så du gjorde Peter, eller bytte du befintlig isolerkassett?
Så här gjorde jag,K keyzer2 skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ter-mot-glaskassett-tips.338986/#post-3247645
Väcker liv i den här tråden för att höra om du genomförde bytet? Hur blev resultatet?
Kul att du frågar, ledsen att jag inte återkom med resultatet tidigare
Det blev riktigt bra faktiskt. Måttbeställde den tunnaste kassetten jag hittade och limmade med byggfog. Glaset står på några små distansbitar i botten. Sen limmade och fogade jag lister runtom och målade in alltihop.
Ser riktigt bra ut! Blir nog till att göra sammaK keyzer2 skrev:
Klicka här för att svara


