A
AmandaM: [citat] Ja jag har också sett dem, men är inte samma heller. Frågan är om man kan använda den ändå.
7 svar · 7,0k läst
·
J
Jonas Hedberg: Tack! Det var bara att dra rakt ut
2 svar · 1,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det finns tilluftsventiler som är gjorda för att sitta bakom radiatorer och det finns tilluftsventiler som vinklar luften uppåt mot taket så att luften inte kommer direkt på personerna i rummet, dvs. inget kallras av dem.
3 svar · 1,3k läst
·
1
123abc: Jag tycker det ser ut som de som används till Traryd, SP och Mockfjärds men jag är dålig på spröjslås och fästen. https://www.bygglagret.se/reservdelar-svenska-f%C3%B6nster-sp-f%C3%B6nster-t/spr%C3%B6jsf%C3%A4ste-hane-till-svenska-f%C3%B6nster-sp__88129
1 svar · 1,3k läst
·
A
AndersS: Finns spårad plywood, länken är bara ett exempel. Har klätt garageportar med det. https://www.bauhaus.se/plywood-furu-sparad-12mm-1220x2440mm?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwoa2xBhACEiwA1sb1BGzvRniHgQ74d0z-4Hg6kLHnk8QL-fYgbc8xn4or3dG_bwobfsEnlxoC9OUQAvD_BwE
3 svar · 958 läst
·
Jokmok
Jokmok: [citat] Är inte helt med nu. I förhållande till listen, vart ser du störts möjlighet att träffa något fast material och vad skulle det i så fall vara?
6 svar · 1,7k läst
·
O
oppelainen: Där var den lille rackaren! Tack så mycket!
4 svar · 1,8k läst
·
1
123abc: [citat] Risken är större risk för att vatten kommer utifrån än inifrån samt skyddar fogen även från att få in smuts utifrån under tröskeln vilket gör att tröskeln reser sig med tiden. Foga mellan stenen och tröskeln fogen skyddar även fogskummet från UV-ljus.
12 svar · 51,4k läst
·
M
Markusdsandersson: [citat] Perfekt! Tack för svar! 😁
2 svar · 5,2k läst
·
Arn83
Arn83: [citat] För kännedom så gjorde jag en anmälan till ARN. Som bevis lade jag fram svar från denna tråd om att låset kunde ha flyttats över till nya dörren samt skriftligt utlåtande från låssmed som som satte in nytt lås som passade befintliga husnycklar. Låssmeden fick se foton på gamla låset och skrev då ett mail till mig om att det hade enkelt kunnat flyttas över. Likaså gjorde
39 svar · 10,5k läst
·
L
leifherlin: Har du fått nya bleck där gavlarna är infällda i putsen?
51 svar · 7,9k läst
·
D
Dzovi: [citat] Tack kollar med dem
6 svar · 1,0k läst
1
123abc: Det finns trådar om att lossa hoppe handtag men ofta är det ett hål där man stoppar in en liten spårmejsel och vrider lite (särar på en fjäder) samtidigt som man drar isär tryckeshalvorna (greppen), det finns ett originalverktyg som följer med som kan användes men det saknas ofta.
2 svar · 1,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Är dyrare att välja 12 mm OSB och 13 mm gips än att hålla på med salning, klackfoder etc?
3 svar · 989 läst
I
Isak_L: [citat] Tusen tack för detta! Några hjärnceller har jag och ser att det är heltokigt gjort, så heltokigt att att jag blir osäker på min egen logik. Vad vet jag egentligen? Såg en som trollade bort ett höghus, poff! så var det borta bara. Kanske han varit i farten här och lagt någon vattenavvisande besvärjelse då jag inte kan se något täcken på läckage. Dörren står väl skyddat
10 svar · 1,7k läst
·
S
Screew: Dom finns lite varstans, till och med biltema har den varianten https://www.biltema.se/bygg/beslag/fonsterbeslag/fonsterbrador/fonsterbankskonsol-120-mm-2000043597?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwlZixBhCoARIsAIC745Cz_2bBPIGF5ywbfQbKzVlKJcqd_0BLiyeDqZ9ufrvI0VnYgz_AcZoaAqCgEALw_wcB
1 svar · 728 läst
·
O
[old rusty]: Trälisten som ser sliten ut och någon försökt nödlaga med en stor skruv är enklast att byta. Får ses som närmast förbrukningsvara som dom är behandlade från fabrik. Sitter nog en gummilist bakom mot fönstret. Byt list och gummi om det behövs. Jag föredrar linoljefärg men finns kanske moderna färgsystem som fungerar också. Jag skulle låtit listerna stå i linolja länge innan
2 svar · 1,3k läst
·
R
Roger1966: Mät tappen, finns några olika varianter på tex Bauhaus, biltema mfl en variant: https://www.biltema.se/bygg/vvs/vvs-verktyg/universalnyckel-4-vags-2000019251?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw8pKxBhD_ARIsAPrG45m9Cs4o8SDNoWQ8Fs53u0jH2cgbmnvxzWDNmPwDHW_3FkLX_MCIlmEaArHPEALw_wcB en annan: https://www.bauhaus.se/fyrkantsnyckel-7mm-for-inspektionslucka-marley
2 svar · 775 läst
·
A
Anjoo86: Vår källardörr är inte riktigt färdig. Insidan ser inte mycket ut för världen och vi har ingen aning om hur vi ska iordningsställa detta. Även utsidan är något "naken". Har ni några tips till två helt nya husägare?
0 svar · 547 läst
·
A
AG A: Endera så skruvar du bort karmhylsorna och använder vanliga karmskruv. Alla karmskruvar är lika i storlek för att passa i hålet på fönsterkarmen. Dock finns de i två olika längder. Men annars brukar det ofta följa med skruvar som passar till, den nu monterade, karmhylsan. Men det går att använda vanlig träskruv av lite kraftigare modell. Bara skallen är tillräckligt stor.
7 svar · 1,1k läst
·
P
Anonymiserad 618974: [citat] Prova sök på något i stil med "justera dreh-kipp". Just denna var från nordiska fönster.
11 svar · 2,6k läst
·
A
AndersbcD: H-fönster lämnar 10års garanti och det är snarare bättre än sämre. Outline är ett ”lågprismärke” som rimligen inte håller samma kvalite’.
1 svar · 3,2k läst
A
ajn82: Har deras innerdörrar i "massiv" ek (3 mm ytskikt istället för vanlig faner), efter ett par år började det spricka mellan plankorna... Ekstrand verkar inte hålla en kvalitet som motsvarar deras priser kan jag konstatera.
11 svar · 12,3k läst
·
K
Kubikton: [citat] Mila garant idag på 4 altandörrar där alla 4 har gått sönder inom 1 år på samma ställe inuti manöverdelen. Mila kostar över 2000/ny spanjolett medans winkhaus kan jag få tag på för runt 500 och jag tycker konstruktionen verkar bättre och idén med svampkolvar. Enligt ritningen på winkhaus bör spanjoletten passa efter mätningar på dörren, kan ju dock bli ett problem om
2 svar · 1,7k läst
M
Munharmonika: [citat] Tack! Det var det jag räknat med, men man hoppas ju alltid på att det finns någon mirakellösning 🙃. Det är inte speciellt tätt i botten, så för det mesta har vattnet infiltrerat bra därifrån. Hela "bassängen" är under ett rejält överhäng från övervåningen, så det har knappt varit någon snö eller vatten i den. Men vid ett kraftigt regn i sidled finns risken att för
2 svar · 1,3k läst
·
P
Preter: [citat] Jag slipade, målade om fönstren, bytte list och bättrade på droppnäsan. Har inte regnat in ännu men oklart om det är mina åtgärder eller vädret 😅
9 svar · 4,9k läst
·
M
Miljardprogram: Vetri Laholm, borde kunna hjälpa dig. Eller ett kunnigt glasmästeri.
10 svar · 5,0k läst
·
K
Kuddes67: Är avgörande om man vill bredda hålet? Hur är det om man inte breddar hålet, dvs använder fönstrets storlek och slår ut utrymmet nedanför?
8 svar · 7,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.