Hej, har en altandörr som hänger så man måste lyfta upp den och ta i ordentligt för att få igen den. Har inte hittat en sån här konstruktion någon annan stans men har kollat lite på youtube och förstod det som att jag ska skuva där jag skrivit "B", men det lixom knakade när jag gjorde det och dörren höjdes inte så jag vågade inte fortsätta. Är det något jag missar?

• Altandörr som hänger, markerade områden där den tar i och justerpunkter A, B, C och D på dörrkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Det du skruvar i är nog karmskruven. Karmen sitter ju ihop med sig själv så där kan du nog inte justera.
Är du säker på att dörren verkligen hänger ned? Det är inte så att något har svällt? Det ser ganska rakt ut.

S
Går det inte att skruva på höjdjusteringen på gångjärnen eller finns det ingen sån?

För att höja dörren i yttre nederkant så måste du dra lite på karmskuven högst upp, sitter den sådan på mitten med eller fler så måste dom följa med lite, en karmskruv om det sådana ska dras som att dra ut dom med nyckel. Dras bara den ena så kroknar karmen, blir liksom bananaktig. Men det är små justeringar att göra.

Farstatjej90
J jonaserik skrev:
För att höja dörren i yttre nederkant så måste du dra lite på karmskuven högst upp, sitter den sådan på mitten med eller fler så måste dom följa med lite, en karmskruv om det sådana ska dras som att dra ut dom med nyckel. Dras bara den ena så kroknar karmen, blir liksom bananaktig. Men det är små justeringar att göra.
Funkar det utan att släppa efter på andra sidan? Sitter inte karmen ihop?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Funkar det utan att släppa efter på andra sidan? Sitter inte karmen ihop?
Tja det är inte mycket som ska justeras men inte fel som du säger följa efter på andra sidan, men då kommer den andra dörren att gå ner i nedre yttre hörnet. Liksom lite med pest och kolera.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.