Jag ska nog skaffa en dörrbroms till ytterdörren, så småningom.
Jag tar tacksamt emot förslag på bra modeller och märken.
(Varningar för dåliga är också bra.
)
Sen undrar jag lite om funktion.
Helt idealt tycker jag en broms borde vara konstruerad så dörren går lätt i läget mellan precis lite öppet till säg ca 60° öppet, för att sen bromsa mer allteftersom den öppnas mer.
Om det dessutom går trögt den absolut sista biten innan dörren stängs vore nog också bra, så det inte går att drämma igen dörren.
Men det är kanske inte så dörrbromsarna fungerar?
Jag tar tacksamt emot förslag på bra modeller och märken.
(Varningar för dåliga är också bra.
Sen undrar jag lite om funktion.
Helt idealt tycker jag en broms borde vara konstruerad så dörren går lätt i läget mellan precis lite öppet till säg ca 60° öppet, för att sen bromsa mer allteftersom den öppnas mer.
Om det dessutom går trögt den absolut sista biten innan dörren stängs vore nog också bra, så det inte går att drämma igen dörren.
Men det är kanske inte så dörrbromsarna fungerar?
Vi har AXA dörrbromsar vid varje ytterdörr som jag tycker fungerar bra. Lättjusterade och sitter rejält fast när man ställer dem på max. Dessvärre kom de monterade med huset så jag har ingen aning om var man får tag i dem, men det är ett tips i alla fall 
Det du tänker på är dörrstängare, dom kan justeras och bromsa dörren olika. Dörrbromsar kan man ställa upp dörren med och bromsar lika mycket hela tiden. Dom har även en tendens att blåsa sönder om du har en dörr i utsatt läge.
Jag har en liknande dörrbroms från Habo, denna gör att dörren går trögare, hur mycket är lätt att ställa in genom att enkelt vrida på staget i efterhand.
Nackdelen med denna typ av broms är att dörren bara kan ställas upp i 90-100 grader. Fördelen är att dörren rör sig trögare vilket är viktigt om det blåser ute, så det är en bra installation.
Men att få folk att sluta stänga dörren med en smäll hjälper den föga emot, det är nästan så att de som smäller i dörrar tar i ännu mer, nästan som en sport. Tror ingen uppfinning i världen kommer hjälpa dessa "idioter" som inte kan stänga en dörr.
En dörrstängare har nackdelen att den just stänger dörren och det vill man inte då barn har en hand emellan.
Min fundering är om någon kan hitta på en hastighetsmätare till dörren, rör den sig för fort på sluten så skall ett ljudspår aktiveras där ett gulligt barn får sina fingrar klämda är inspelat. Då kanske dörrtalibanerna tänker till.
Nackdelen med denna typ av broms är att dörren bara kan ställas upp i 90-100 grader. Fördelen är att dörren rör sig trögare vilket är viktigt om det blåser ute, så det är en bra installation.
Men att få folk att sluta stänga dörren med en smäll hjälper den föga emot, det är nästan så att de som smäller i dörrar tar i ännu mer, nästan som en sport. Tror ingen uppfinning i världen kommer hjälpa dessa "idioter" som inte kan stänga en dörr.
En dörrstängare har nackdelen att den just stänger dörren och det vill man inte då barn har en hand emellan.
Min fundering är om någon kan hitta på en hastighetsmätare till dörren, rör den sig för fort på sluten så skall ett ljudspår aktiveras där ett gulligt barn får sina fingrar klämda är inspelat. Då kanske dörrtalibanerna tänker till.
För att slippa smället kan man montera en dörrtillslutare,pbengtsson skrev:
http://www.saunainter.com/content/gallery/product_tylo_shutting_device_wood/kDvAbH.jpg
Hej, dörrbroms är fortfarande ej inhandlat. Men ny ytterdörr sitter på plats sedan någon månad, och hösten har kommit med sedvanligt blåsigt väder.
Så det börjar ju vara dags att få ändan ur vagnen.
En granne på granngatan visade sig jobba på låssmed-firma och på min fråga om vad som enligt dom är den bästa bromsen om man vill ha något som håller över tid och inte pajar så blev svaret ASSA FIX 523T /2
Nu har dom ju rätt mycket med ASSA att göra, dom kanske inte ens har bromsar av andra märken ..
Så det börjar ju vara dags att få ändan ur vagnen.
En granne på granngatan visade sig jobba på låssmed-firma och på min fråga om vad som enligt dom är den bästa bromsen om man vill ha något som håller över tid och inte pajar så blev svaret ASSA FIX 523T /2
Nu har dom ju rätt mycket med ASSA att göra, dom kanske inte ens har bromsar av andra märken ..
Jag tror inte det är någon större skillnad mellan Assa och Habo, tror de är rätt likvärdiga. Att den är trög hela vägen stör inte, då är öppningsvinkeln mer störande på sommarn då man vill ställa upp dörren helt (om man har de behoven).
Annars har jag gjort verklighetsspaning på dörrdämpare som Demmpa (�
tipsade om, de verkar fungera riktigt bra faktiskt, hade bara dåliga minnen av dessa från skolor m.m. där de mest var ur funktion.
Nu mera har jag katter som smiter in och ut vid minsta öppning av dörren, detta har inverkat lugnande på dörrtalibanerna, vem vill klämma en gullig, fluffig kattunge? Men vad lätt hänt det är att någon klämmer sig i en igenslängd/blåst dörr, en av de få saker jag faktiskt oroar mig för.
Annars har jag gjort verklighetsspaning på dörrdämpare som Demmpa (�
Nu mera har jag katter som smiter in och ut vid minsta öppning av dörren, detta har inverkat lugnande på dörrtalibanerna, vem vill klämma en gullig, fluffig kattunge? Men vad lätt hänt det är att någon klämmer sig i en igenslängd/blåst dörr, en av de få saker jag faktiskt oroar mig för.
Drar upp en gammal tråd. Har en AXA dörrbroms som blåst sönder. Skulle vilja ersätta med samma modell för att slippa fler skruvhål. Men när jag googlar på AXA dörrbroms hittar jag inte mycket annat än några trådar på byggahus...sledgas skrev:
Långskott men, någon som råkar veta någon som säljer AXA, eller om de kanske bytt namn eller så?
Svarar mig själv, på skånska byggvaror tror jag mig ha hittat den, står inget om varumärke i texten men en rejäl inzoomning på den lågupplösta bilden tror jag mig se en AXA-märkning.
Kanske finns den på byggmax också då.
Kanske finns den på byggmax också då.
Provade du att beställa? Var det samma som du hade? Har samma problem och söker efter en AXA dörrbroms.engs skrev:
Beställde på skånska byggvaror och fick en AXA som var identisk med min gamla.
Men som 123abc säger så sök på ASSA så finns det säkert massor. Så de finns säkert på närmsta bygglada, bara att de av någon anledning verkar ha gömt undan AXA-märkningen online.
Vet inte varför det är (eller var när jag letade ivf) så svårt att söka på nätet efter dem. Om man nu har olika varumärken så bör man väl pusha på det så det är tydligt, eller byta till ASSAs egna varumärke på produkten i fråga.
Men som 123abc säger så sök på ASSA så finns det säkert massor. Så de finns säkert på närmsta bygglada, bara att de av någon anledning verkar ha gömt undan AXA-märkningen online.
Vet inte varför det är (eller var när jag letade ivf) så svårt att söka på nätet efter dem. Om man nu har olika varumärken så bör man väl pusha på det så det är tydligt, eller byta till ASSAs egna varumärke på produkten i fråga.