C
chota: Hjälp! Ni som gjort homeja på taket, hur har ni gjort själva stommen? Tacksam för all hjälp. Lotta
0 svar · 2,9k läst
H
Halling: Har gjort en del prisjämförelser inför mitt köp av skjutdörrar. Tänkte dela med mig en snabb sammanfattning av vad jag kom fram till. Jag har tittat på totalt 4 st skjutdörrar, varav en är en blank spegel. Total bredd ca 2,90 m, och jag har genomgående valt det billigaste alternativet från respektive tillverkare, inklusive skensats. SKBV, modell London: 5495kr Kvick: 6351kr In-Bau,
0 svar · 9,0k läst
B
Bigfoot: Bilden försvann tydligen...
1 svar · 5,5k läst
·
nimhed
nimhed: Vi har kommit över några fönster som skulle passa utmärkt i vårt hus. Problemet (om det är ett problem) är att fönstrerna har en bredd på 1100mm (karmyttermått) och våra fönsteröppningar skulle nog klara en bredd på 1200mm. Kommer det se konstigt ut med en extra tjock list till höger och vänster om fönstret (plåt eller trä)? Höjden är perfekt. Tacksam för tankar. Problemet
0 svar · 3,3k läst
P
Pasta: [citat] BÄR är inte överspelet inte enligt de kurser i BBR jag vart på. Att tillämpa nya BBR som avser total energiförbrukning per m² för byggnaden på om och tillbyggnad är helt orimligt. Men BBR skall tillämpas i de delar som är tillämpbara. /Patrik
7 svar · 3,3k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Specialbeslag i Göteborg har sådana. En bekant till mig köpte sådana för ett par år sedan.
1 svar · 2,1k läst
S
Snaskpelle: Här är några skenor mm: TRIDENT INDUSTRI AB finns bla på Granngården Kolla med ett lokalt snickeri vad de tar för att göra ett dörrblad åt er (be om olika förslag på konstruktion), behöver inte vara så dyrt
9 svar · 11,5k läst
T
trojlee: jo, jag måste nog ha ~4mm iaf......:)...som tillägg...har beställt nya fönster...dom "gammla" 2-glas har ett glas som är mellan 1,5-2mm....:)...dvs riktigt bräckliga....... Någon som vet ~ vad man bör ge per kvm? / M
11 svar · 17,4k läst
·
P
pag: Ok, tolkade det som att blindcylinder skulle vara sämre (sämre säkerhet). Mvh Pagge
7 svar · 4,0k läst
wahlström
wahlström: Ja, tack så mycket. en av mina "anmärkningar" på dessa dörrar var att de har just vanligt handtag både utifrån och innifrån, vilket vi inte vill ha, vi vill ha just vanliga altandörrhandtag på insidan, med spärr på, inte handtag utifrån. vill inte att någon ska kunna kommer och dyrka upp låset utifrån och sen bara klampa in och lyfta ner våra dyrbarheter... (iofs har vi ju larm,
7 svar · 2,2k läst
·
M
matshermansson: Naturligtvis räcker det. Inte många tjuvar och banditer som går in genom dörren (i hus) Altandörren är favvo.
10 svar · 2,2k läst
M
matshermansson: Hej, Geze tillverkar någorlunda billiga dörrautomatiker. Dock drivs alla med 230v. Glöm Tormax, Besam. Monterar gör du själv. Köp hos en låssmed e dy. Vad skall du med en automatik till en innerdörr? Handikapp? Då finns det väl bidrag att söka!? Mats
5 svar · 17,0k läst
P
patrikz: Har satt in nya fönster i min tegelkåk. Fönstrena sitter en tegeltjocklek in i fönstret och jag tänkte sätta dit en smyg i trä på sidorna och ovankant av fönstret. Räcker det att använda sättlim för att sätta fast smygen? Eller hur sätter jag fast smygen bäst i teglet? Spikplugg? Sättlim tål kyla och biter på tegel och trä. Har tänkt att jag skall använda hyvlat virke så
0 svar · 2,1k läst
morsan
morsan: Om du tittar i länkguiden på förstasidan http://www.byggahus.se/lankguide/#10 hittar du en hel del fönstertillverkare som kan tillverka precis vilka fönster du vill. Dörrar vet jag inte :o
1 svar · 2,6k läst
T
imported_Byggaren: Det är ingen standardiserad dörrkarm, vad jag vet. Men det har funnits dörrkarmar i denna och andra storlekar tidigare, men med nya krav på bl.a. dörrbredd finns de troligen inte att få tag i längre i sortimentet. Det närmaste du kommer är nominellmåttet 7x20 (decimeter). Däremot kan du själv tillverka en dörrkarm och ändra ett standarddörrblad till vilket mått som helst på ett
1 svar · 8,1k läst
S
Snaskpelle: [citat] Smart!! Ska jag komma ihåg.
4 svar · 5,2k läst
S
Snaskpelle: De nya kraven räknas på energi åtgången per kvadratmeter för huset. Form på huset spelar nu roll liksom köldbryggor. Det är inget skoj att räkna på. Det är så nytt att konsulterna är vaga om man frågar men ta kontakt med någon för jag tror det blir svårt att lösa det själv.
3 svar · 3,0k läst
B
bruno: Kolla om glasmåttet står stämplat i glasramen (brukar stå i mm). Om glaset är 110x110 cm och du har ett vridfönster från TanumsFönster (TVF) så är det 13x13 och då är karmyttermåttet 1285mm X 1285mm
4 svar · 50,1k läst
A
AndersG: Om du kollar på vår hemsida så ser du vad jag menar, men arkitekten hade från början ritat fönster som gick hela vägen ned till golvet. Detta hade betytt att de gått ned till golv inomhus och med till altangolv på utsidan. Det ändrade vi till en ca 50cm bröstning. Ett dike mitt på altanen hade sett konstigt ut. Det är eg inte "fönster" i vanlig mening, utan glasväggar från Sapa.
14 svar · 15,1k läst
G
imported_Byggaren: [citat] Det finns ett blad med rak sågkant och eftersom Feinmastern vibrerar bladen i sidled är det ett sådant standardblad du ska använda. Smygbrädorna är troligen inte tjockare än en 1" eller lite mer. Bladet klarar upp till cirka 4 cm i djup. Det klarar inte att såga av spik. Du sågar upp i 'fogen' mellan smygen och karmen med det och då det går emot en event. (skrå-)spik från
5 svar · 5,1k läst
·
Ö
öland: Är det någon som vet var jag kan hitta billiga takfönster till ett uterum. Har tänkt att ha tak i hela förutom i framkant där jag skulle vilja ha en radda med ca 10 st takfönster, behöver inte ha den bästa isoleringen i och med att det är ett uterum men de ska inte läcka.
0 svar · 1,5k läst
T
Tobbefonsterfixare: Göteborgs Fönster Renovering! Untitled Document
1 svar · 6,7k läst
J
janolena: Hej! jag skulle rekomendera kopplat 2+1 om det är ett åretruntboende. Altså fönster med äkta kittad spröjs i yttre glaset och dubbelglas i inre. Vi valde fönster från RM (www.rm.se). Modent fönster i gammal stil. Med 3 glas så blir det inre glaset varmare och fönstret har bättre komfort.
8 svar · 3,2k läst
J
janolena: kolla med Fönsterspecialisten i Bäckaskog!
5 svar · 2,7k läst
P
pudde: hej isolde, tack för åsikterna. för 3000 extra totalt kunde jag få u-värde på hela konstruktionen på 1.1. känns litegrann som det inte spelar nån större roll då det i hela källaren ligger ett oisolerat klinkergolv och allt värms upp med en lvp på halvfart, typ. skulle vara sjysst att få se med egna ögon hur det ser ut. ingen i stockholmsområdet (gärna värmdö) som köpt
2 svar · 1,6k läst
G
gluecifer: [citat] Hehe.. ganska gammal tråd du återanvände :)
26 svar · 7,1k läst
yonna
yonna: Jag har inte problem med mygg men däremot med flugor eftersom närmaste grannen 'befolkas' av 8 kvigor. Första sommaren var helt enkelt olidlig - jag dammsög flugor 4 ggr/dagen. Guuuu vilka fläckar de sätter på fönsterkarmar, tak och helvita murväggar. Grannen har satt upp tygflikar som hindrar intrång - jag har inte kollat dessa ännu men lär enligt grannen vara mycket effektiva.
3 svar · 6,5k läst
Robert_Maria
Robert_Maria: Där har vi ett bra exempel på 'Learning by doing' som slutar relativt lyckligt ändå. Nu kanske storebror kan berätta för lillasyster om det farliga med dörrar.
15 svar · 5,2k läst
T
trojlee: fler bilder?? Vill nog ha något mer modernt..... / M
7 svar · 5,2k läst
·
B
Bror: Höjden i mitten blir då knappt 90 cm. Jag föreslår ett innåtgående underkantshängt. Lätt att putsa och med saxbeslag i överkant blir det ett bra vädringsfönster. En solfjäder formad spröjs kan kanske vara snyggt. http://www.leiab.se/default.aspx kan tillverka ett sådant.
1 svar · 4,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.