Hej

Håller på med renovenring av barnrummen och har nu fått hem dörrarna och karmarna jag beställt. Nu har jag börjat fundera på om jag skitit i det blå skåpet eller om jag kan andas ut !

Har reglat om väggen som tidigare var 45/45 till 45/70 och ska lägga spån+gips på bägge sidor, väggen kommer således att bli 118mm tjock ( det är 10mm orginalspån på ena sidan, 12 på andra )

Har köpt karmar med 118mm bredd men nu när jag tittat närmare på dom så ser jag att hålen för karmskruven inte är mitt i karmen utan förskjutna åt sidan, hur kommer detta att bli vid montering, kommer 70mm regeln att räcka till ??

Eller måste jag sätt dit en 45/95 ??

Håller på att få lite lätt ångest, hade tänkt skruva dit dom imorgon !

Om karmskruven hamnar olämpligt så går det borra nya hål längre in och sätta täckbrickor i hålen som blir över.

Ja det borde väl fungera men det blir ju inte så supersnyggt !

Det får väl bli som det blir.

Tack för svaret iaf !

Kila fast karmen och fogskumma.

S
Om du får plats så kan du ju alltid sätt plyfa på regeln så det täcker hela öppningen och sen skumma.
Kilar/klossar bör du använda för att få karmryggen stabil.

Om du ska skumma så bör du tänka på att skummet kan expandera så mycket att karmen kan böjas. Ett tips är att skumma, stänga dörren och trycka in masonitskivor mellan dörrblad och karm så att karmen inte kan böjas.

Är dörrarna uppe? ,)

Mvh Putte

Jodå, en av tre :)

Det blev på det berömda håret att karmskruven gick att dra i 3".

I nästa rum sätter jag 4" vid karmen och en 3" vid sidan, då blir det bra med spånet på sidorna av 3" och sedan gips som täcker över på 4".

Om någon förstår min luddiga förklaring :)

Mvh Tobbe

Tror jag fattar ;).
Det brykar bli dåligt skruvtag med gips
och spån.
Brukar snedda karmskruven lite och förborra
så det styr bättre om det är dåligt skruvtag.

Mvh Putte

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.