Har tänkt bygga med 2.60 i takhöjd inomhus. Undrar då vad man bör ha för höjd på fönster och dörrar?
Ska man köra med standardhöjd 2.10 eller kommer det att se konstigt ut, när det blir 50 cm upp till tak? Eller ska man specialbeställa dörrar som är lite högre? Eller ha olika höjd på fönster och dörrar?
Det gäller ett 1-planstak...
Ska man köra med standardhöjd 2.10 eller kommer det att se konstigt ut, när det blir 50 cm upp till tak? Eller ska man specialbeställa dörrar som är lite högre? Eller ha olika höjd på fönster och dörrar?
Det gäller ett 1-planstak...
2,60 i takhöjd och standarddörrar tycker jag är helt OK estetiskt. Du sparar en hel del pengar på att använda standardmått dessutom, så försök titta i verkligheten på andras hus med samma takhöjd och som byggt med större dörrar, och se för dig själv vad du vill ha.
Ja, jag vet att man kan ha överljus.
Men om man höjt takhöjden med 20 cm så bör man väl kanske sikta på 2.30 i höjd på fönster och dörrar, och med en normalhög dörr så blir det ett överljus på 20 cm och det går väl knappt att få, och det skulle nog se lite konstigt ut också. Skulle man i såna fall ta en 2.00 dörr, eller ska man gå ovanför 2.30? Hur gör man med groventré och altandörr, då bör man ha överljus där också?
Huvudalternativet är i alla fall att ha 2.10 överallt, då överljus eller specialbeställda höga dörrar innebär en hel del extra kostnad. Men det beror ju på om det ser konstigt ut...
Men om man höjt takhöjden med 20 cm så bör man väl kanske sikta på 2.30 i höjd på fönster och dörrar, och med en normalhög dörr så blir det ett överljus på 20 cm och det går väl knappt att få, och det skulle nog se lite konstigt ut också. Skulle man i såna fall ta en 2.00 dörr, eller ska man gå ovanför 2.30? Hur gör man med groventré och altandörr, då bör man ha överljus där också?
Huvudalternativet är i alla fall att ha 2.10 överallt, då överljus eller specialbeställda höga dörrar innebär en hel del extra kostnad. Men det beror ju på om det ser konstigt ut...
Ja det är frågan.mattias_j skrev:Ja, jag vet att man kan ha överljus.
Huvudalternativet är i alla fall att ha 2.10 överallt, då överljus eller specialbeställda höga dörrar innebär en hel del extra kostnad. Men det beror ju på om det ser konstigt ut...![]()
Har inga direkta svar, jag ville bara ge dig mer att tänka på...
Klicka här för att svara