V
verktygsgurun: Vita plastspröjs efter måttbeställning. Maila: bo-hemhagen@telia.com eller ring 070-552 42 51 Han finns i Laholm/Halland
1 svar · 5,2k läst
M
Mheel: Jag har ett fönster som är 15X6. 6 på höjden. Det gick inte att sätta en karmskruv i mitten av fönstret som det är tänkt då jag har isoblock, så där fanns inget att fästa i. Fönstret har nu suttit ett år utan problem. Men nu har det gett sig ca 3mm i mitten och det innebär att fönstret kärvar när man ska öppna och stänga det. Hur tycker ni man ska lösa detta problem? //Mheel
0 svar · 1,3k läst
Sommartorparn
Sommartorparn: Du ska väl inte måla så länge träet är fuktigt!? Träet ska vara torrt och rejält indränkt i olja innan du målar. Det är klart du ska måla alla sidorna. Däremot ska du akta sig för att ha för tjocka och för många färgskikt på fönster, just för att eventuell fukt inte ska stängas inne.
5 svar · 5,1k läst
J
JanneL: Nog tycker jag det räcker med 80. Är det dessutom på övervåningen torde risken att man skall in med en rullstol vara ganska liten.
1 svar · 2,2k läst
E
evasch: Jag bytte tre stycken fönster och bara 1 glas i varje, det kostade mig 6000 kr i Sthlm. Sedan var det visserligen försäkringsbolaget som skulle betala och det lät på glasmästaren att skulle jag betalt själv så skulle jag fått billigare....
3 svar · 2,4k läst
J
JanneL: Då jag bytte fönster salade jag på inåt 15 cm med plywood. Jag fräste bort längs långsidan 25 mm brett och 5 mm djupt, för att kunna montera över karmen och limma/spika i den. Karmen var rundad så det var av den anledningen jag var tvungen fräsa. Dettta arbete är lämpligt att göra innan fönstren monteras på plats. Vet inte om prof. snickare gör hela ramen innan de sätter dit den
1 svar · 6,4k läst
nattugglan11
nattugglan11: Hej, Funderar på att byta fönsterglas, idag har jag ett kopplat fönster med 2x2mm glas, från 50-talet. Glasen är ranliga o kittet torrt. Jag bor i bostadsrätt. Tänkte byta innerglaset, det går att göra relativt enkelt. Från 2mm till 4mm. Vikten är okej för mina bågar skulle jag tippa. Men är det värt pengarna o jobbet att byta glaset? Hur mkt bättre ljudisloeringen får jag
0 svar · 2,0k läst
nattugglan11
nattugglan11: Dropplister av trä - var finns att köpa? Och hur monteras de? Skruvar man utifrån in i understycket? Eller innifrån genom understycket ut i listen? Limmas?
0 svar · 1,5k läst
J
Jens_H: Ja, så gör man, men man förstärker även i ytterkant av öppningen och ovanför och under om det också skulle behövas. Vi bytte från fyra fönster till tre och förstärkte både över, under och mellan.
1 svar · 1,1k läst
V
verktygsgurun: Hela kassetten byts.
1 svar · 3,3k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: glöm inte att isolera väggarna invändigt, kan tänka mig att det blir en bra resonanstrumma annars. Inte roligt om det är en toadörr med tankte på de ljud man helst vill behålla för sig själv inne på toaletten :)
5 svar · 5,0k läst
pinebar
pinebar: På Hem & Villa-mässan brukar många fönstertillverkare vara med. Ifall ni kan vänta till dess.
3 svar · 794 läst
Z
ZeroX66: Ville mest kolla vad folk ansåg om detta. Jag tog bort hela fönstret inifrån och kapade bort det dåliga under sedan satte jag dit en planhyvlad 30x30mm som jag skruvade och limmade fast. Tätatde sprickor med ett tätningslimm som härdade efter ett tag och blev stenhårt. Det var även trasigt under fönstren och här tog jag bort det dåliga, hade på rötmedel på alla synliga delar och
3 svar · 2,1k läst
v-g
v-g: Mig veterligen fungerar den ypperligt till det den är avsedd för ;) så skräp är det inte i det avseendet.
8 svar · 8,4k läst
Nimajneb
Nimajneb: Att du bor i blekinge spelar ingen roll vid val av fönsterleverantör. Börja med att fundera vad du vill ha för fönsterstil sedan fundera på material (pvc, trä, trä+alu) Sedan får du mäta fundera på tillval skicka offerter pruta beställa vänta kontakta snickare kontakta plåtis montera Så såg vår resa ut, startade i Jan/Feb och nu är det bara plåtis kvar. Bor själv i Blekinge
2 svar · 1,3k läst
A
AndersS: Har gjort ett antal fönster med enbart fast glas med diverse olika konstiga vinklingar och mått. Jag gör då ingen karm utan fäller helt enkelt in glaset i väggen och klär sedan på med "glaslister" som har en ganska kraftig gummilist ca 10-15mm * 5mm som klämmer fast fönstret. Se dock till att du har 5-10mm fritt utrymme runt omkring rutan. Sedan får du göra eller köpa en speciell
5 svar · 4,5k läst
A
antonym: Totte_S: nej, det är sannerligen inte en runsten). Skulle som verktygsgurun säger gissa att det är betong som finns gömt under ett lager puts. Verktygsgurun: Kilarna som du nämner är redan fixade och allting har nu blivit målat och ligger på torkning. Gillar din idé om att använda röd plugg, så det blir till att göra så. Skall bara låna faderns borrmaskin, sen blir det till att
4 svar · 8,4k läst
Nimajneb
Nimajneb: Jissus om du kollar hos PVC tillverkarna så får du tex ett 60runt för 3300 hos G&B och jag antar att andra har liknande. http://www.gobfonster.se/produkter/fonster/fri-form.aspx
1 svar · 2,1k läst
V
verktygsgurun: Du har rätt....
3 svar · 6,2k läst
J
Johan_K-son: Efter snart en vecka utan fönster i aktuell karm var jag tvungen att hitta på något med denna mittstolpe. Undersökte "sprickan" lite för väl, vilket resulterade i att sprickan blev till en stor bit som lossnade ur stolpen. För att fixa till det igen så tog jag en brädbit och fäste den med tvingar mot stolpen för att få ett mothåll att spackla mot. Fyllde hela håligheten med kemiskt
1 svar · 1,7k läst
·
morsan
morsan: [citat] Missat! Nu har jag lagt ihop trådarna. morsan/moderator
11 svar · 41,2k läst
LAINE
LAINE: Insidan av fönstren målar man med snickerifärg. Mellan fönstren brukar jag måla med snickerifärg, men visst borde fönsterfärgen vara bättre att ha mellan. Dock så uppstår det ofta "problem" med att måla mellan fönstren med fönsterfärg om kulören är annan än vit. Oftast så har man ju vitt mellan fönstren. Att måla insidan av bågarna med fönsterfärg är inte heller att
3 svar · 2,3k läst
Nimajneb
Nimajneb: http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/108429-pvc-utatgaende-oeppning-och-bred-karm.html efter offertrunda så vart det AluKlädda träfönster istället, skiljde typ 5%.
2 svar · 1,2k läst
T
Tottep: Hej! Vi bor i ett hus från -64 och har 2 glas fönster med isoler (buller) glas på insidan av fönstrena som dom tidigare ägarna av huset har satt dit för vi bor nära järnvägen. Och nu till min fråga för det börjar nu bli tid att renovera fönstrena på utsidan med att kitta och måla om och då har vi en fundering om man skulle sätta dit även isoler (buller) glas även på utsidan
0 svar · 1,8k läst
J
Jonazz: Jag är sedan tre år nöjd ägare till en ytterdörr från Dooria. De skryter med att ha marknadens grövsta karmar, vilket innebär att dörrbladen är mindre än konkurrenterna vid samma karmyttermått. Detta gjorde att deras dörrar var de enda jag kunde få in i min lustigt konstruerade entré. Modellen heter Malung 2514, och har ett spröjsat 2x3-rutat fönster. Jag gav 6000:- för den på
13 svar · 11,1k läst
F
frohike: har alltid kört vinkelkap när det har handlat om många handtag
4 svar · 10,2k läst
A
alleeklund: Ja putsa smygen efteråt är ju helt klart ett alternativ
8 svar · 5,0k läst
F
fönsterpåven: Du kan växla av takstolarna på vinden,så slipper du tapetsera om.
3 svar · 1,9k läst
MaZtoR
MaZtoR: Vi har bara en 2 meters maskin men jag vet att andra plåtslagare har ända upp till 4 meter.
2 svar · 1,6k läst
D
Daniel_M: [citat] Ja, precis så blev lösningen. Jag oljade så gått det gick på de fönster jag redan gjort. På de som är kvar oljar jag ett par gånger innan kittet appliceras. Nej, kittfalsen var ej dålig på fönstren. Tack för svaret !
2 svar · 3,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.