Jag letar efter solskyddsfilm till några utsatta fönster i mitt hus. Det blir tokvarmt och jag måste minska värmeinsläppet i dem. Jag är ute efter så ljus film som möjligt och så värmereflekterande som möjligt. Vill köpa och montera själv för att komma så billigt undan som möjligt.

Någon som har tips om vart jag kan handla solskyddsfilm på metervara/rulle?

Närmsta biltilbehörsfirma? Typ Biltema/mekonomen osv.

Glöm inte rengöra minutiöst och sen på med såpvatten på både film och ruta.

Rätta mig om jag har fel, men jag får uppfattningen om att den mesta sk solskyddsfilmen som sätts i bilar (och då speciellt Biltemas) är till för insynsskydd samt en speciell "look". De solskyddsfilmer som jag har sett till bilar är ofta kraftigt färgade och begränsar ljusflödet in, vilket inte är önskvärt när filmen ska sitta i ett hus.

Det finns rökfärgade. Biltemas är ganska mörk men kolla runt så hittar du nog, finns även med "silverskikt" (garanterat dock inte silver ;) ) leta bland biltillbehör så ska du nog finna något alternativt gå direkt på en glasmästare de kan nog ge åtminstone hänvisning.

Hittade några på Mekonomen som ska reflektera 80% av värmen. De är nog dock för smala (75cm) för mina fönster... Bara att leta vidare...

Markis?

detta togs upp en annan tråd vill jag minnas. använd sökfunktionen så ska du nog finna

Bilsolfilm från Biltema mm för 50-60 kr för en rulle är rent skräp. Finns riktig film dock ligger priset på uppåt 500 kr kvm. kolla med närmsta Glasmästare.. de kan eller vet vem som har riktig solfilm
Finns en film som heter LX70. Som stoppar 70 % av Värmen men släpper igenom om jag inte minns fel 97-95% av det synliga ljuset och stoppar 99.9 % av UV-ljuset. dock kostar denna fil runt 1500 kr/kvm

Mig veterligen fungerar den ypperligt till det den är avsedd för ;) så skräp är det inte i det avseendet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.