Hej!

Köpte hus i aug 2007 och har nu tyvärr hittat röta i fönsterkarmens undre del. Rensade bort allt dåligt och de blev inte mycket kvar. Cirka 4cm. Jämnade till allt där och slipade och satte sedan dit nya delar som jag skruvade fast. Svårt att få det att sticka in under eftersom fönstret sitter kvar i huset, men har fått till det hyffsat. Skall nu sätta dit en ny ventileringslist oxå tänkte jag.

Självklart är det bättre att byta fönster, men i övrigt är det inget fel på fönstret och det är 3glas. Är det galet att renovera underdelen så här?

Upptäckte tyvärr att detta har skett på tvä fönster till på övervåningen. Jobbigt att stå på stege här så jag undrar om jag kan ta bort karmen och fixa till den? Det sitter täcklister på insidan som jag kan ta bort och ser kilarna mm till fönstret. Det ser ut som att det skulle kunna gå att ta ut karmen denna väg eller är det helt galet att göra så? På utsidan så sitter det panel och annat ivägen.

Boven i dramat är spikarn som sitter i fönsterbläcket. Hur undviker jag detta nu? Silicon eller skruv med gummi på? Förslag!

/Micke

Var det ingen som hade åsikter på detta?

Hej!

Har du tiden så plocka ur karmarna och byt hela eller delar av karmunderstycket. Skruva sedan fönsterblecken med rostfri skruv som du köper av plåtis. Skakar aldrig bor då. Det blir bra kan jag lova!

Lagavulin

Ville mest kolla vad folk ansåg om detta.

Jag tog bort hela fönstret inifrån och kapade bort det dåliga under sedan satte jag dit en planhyvlad 30x30mm som jag skruvade och limmade fast. Tätatde sprickor med ett tätningslimm som härdade efter ett tag och blev stenhårt.

Det var även trasigt under fönstren och här tog jag bort det dåliga, hade på rötmedel på alla synliga delar och lagade sedan med annat trä och metallbläck i den gamla regeln. Knackar man på delarna så sjunger dem som en :)

Skall riva panelen någon dag på utsidan så jag ser lite mer vad som har hänt ,men vad jag kund se så såg resten bra ut. Möjligt att man härifrån kan byta en regel som var dålig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.