Hej,

Funderar på att byta fönsterglas, idag har jag ett kopplat fönster med 2x2mm glas, från 50-talet. Glasen är ranliga o kittet torrt. Jag bor i bostadsrätt. Tänkte byta innerglaset, det går att göra relativt enkelt. Från 2mm till 4mm. Vikten är okej för mina bågar skulle jag tippa. Men är det värt pengarna o jobbet att byta glaset? Hur mkt bättre ljudisloeringen får jag egentligen? Märkbart? Fönstren är idag täta med gummilister på rätt sätt. Funderar tom att testa att täta lite mellan bågarna också (med plats för luftintag), detta för att isolera ännu bättre mot ljud utanför. Det är bullerljud som stör.
Tänkte även sätta lite silicon i springorna runt fönsterkarmen på utsidan av huset. nån millimeter springa mellan puts o karmen.

Har läste en annan killes jätteforkning om fönsterglas o ljudisolering här på forumet. Tyvärr har jag inte råd o ork att göra det helt på rätt sätt, dvs skaffa lamellglas, mina bågar orkar inte heller med den vikten. Det skulle också kosta mig en förmögenhet. Så vad tror nu, byta ut mitt innerglas till ett 4mm, är det lönt pengar/tid kontra effekt?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.