Fönster & Dörrar
Plira: Tack, någon som har installerat detta fönster ? Hur blir det med PVC på insidan ? Snyggt ? Priset är ju klart lägre än vanliga träfönster.
L-Bror: Kvarnens Fönsterhantverk i Nacka (Stockholm) har valsat glas. Kvarnens Fönsterhantverk
Savett: Hej, Vi ska sätta in fler fönster i vårat hus och tänkte köpa liknande fönster som vi redan har. På de bef fönstren, som f.ö är treglasfönster står det "Astral 75" och "P90", märkena finns båda i nedre högra hörnet på fönstret. Detta har väl med något energivärde att göra?
tommypeters: Då blir det effektivt sett i stort sett ett englasfönster, vilket ofta har ett U-värde på 5...
Raven001: skall byta knutarna på huset med så då passar jag på att vända alla så att det blir sågat ut hyvlat in. Tack för hjälpen :)
zpyke: Liten kort fråga bara. Behöver rätt stora förnsterparier till min utbyggnad från golv till tak, är det någon som har någon bra leverantör att tipsa mig om. Mvh Peter
JanneSjo: jag har använt MDF med spår i och har först hamrat in en metallbit i fönstret och sedan tryckt på smygen. MDF och metallbitarna och verktyg köpte jag på Beijers iochförsig 120mm - men principen borde funka iallafall
jaghetersophia: Har hört att det ska finnas typ någon forma av laminat som man bara kan klistra på de gamla dörrarna och få en fin yta på dem igen. Är det någon som vet vad jag talar om och var man i så fall köper detta?
Titan123: vi vill ha entren ungefärs så här (se bifogad bild), men sidoljus som inte går hela vägen ner?
Pagno: Jo! Hejsan jag beställde via Mockfjärdsfönster,dyra men snuskigt snygga:)
5.2 racing: Ok. Finishen blir top-otch med mdf. Knappt så det behövs latexfog ens.
verktygsgurun: Om man läser det finstilta i dörrtillverkarenas garantipapper står det som oftast att ytterdörren skall skyddas med någon form av tak/väderskydd. Dörrarna var bättre förr har oxå sett dyra dörrar svälla och tappa färg efter 1,5 år.
ylven: Hoppa över Cuprinol helt istället, och gå på linoljespåret så får du en fönsterrenovering som håller och inte förstör bågen.
Alko: Aj aj aj, där försatt du ju en perfekt chans/ursäkt att utöka verktygsarsenalen med en Fein Supercut med fogbytes-kitet! http://www.feinmultimaster.co.uk/fein_supercut_sealant.htm Får hoppas att det var en engångsföreteelse ;) /A
stefan64: Jag har funderingar på att kapa upp ett hål i min reglade yttervägg cc60 för att sedan sätta i ett helglasad skjutdörrsparti. Måtten kommer vara ca 180 cm brett och 220 cm högt. Nu måste jag ju lasta av fackverks-takstolarna med tegeltak som vilar på denna vägg och hade tänkt mig spänna upp en limträbalk som avlastning. Någon som vet vad ska jag ha för dimension på denna? Någon
verktygsgurun: Åk till plåtslagaren. De knäcker dem snabbt och det kostar inte mycket. Uppviken har du ändå tänkt göra själv om jag förstått rätt. Bygghandeln kan ta hem djupare bleck , jag brukar beställa 190mm från Beijer (Plannjas).
Tobbefonsterfixare: sen kan man ju undra hur det är gjort runt om kring fönstren!? Ser lite knepigt ut.. som att plåtarna ligger utanpå aluminiumbeklädnaden? sen foder/panel på det? Då kan man ju fundera på hur man skall gå tillväga om tex. en fönsterruta går sönder, och behöver bytas, då måste ju alu,beklädnaden bort helt, och vara blottläggd/fri runt om. Är detta möjligt? I övrigt bör man
Max80: Var hos plåtis och köpte 2st bleck för 150:- (110cm) och fick samma råd som verktygsgurun skriver ovan dvs. påpnita på framsidan och fuga innan med tätnings massa för utomhusbruk. Då återstår det bara monterings frågor för min del.
systemfel: wena är ett polskt företag som har bra fönster occh dom har bra priser med
Sophie: Ja jag har oxå sett dem på Byggmax (fast jag har aldrig sett dem på riktigt bara i reklamblad). De är säkert inte sämre än Elitfönsters. Och priset är bra. Vi hade möjlighet att få mycket rabatt på våra fönster så för vår del blev de ändå billigare än Byggmax så vi letade inte så mycket mer! Vi är jättenöjda med utseendet och om Byggmax ser exakt lika ut kommer säkert ni
Alko: Tack för svaret! Kollade närmare på sprickan och den ser onekligen rak ut. Noterade liknande spricka (fast utan att det medfört problem) på en annan sliten spegeldörr vi har. Trodde inte att spegeldörrar var konstruerade på det sättet, men det kan de uppenbarligen. Om jag klyver dörren som du föreslår (har en Festool TS-55 som står ganska oanvänd sen inköpet :) ) så kapar jag ju
JohnnieBox: Lysande. Tack för info (och snabbt svar...) Enligt förra ägaren är det enkla raka foder som är "orginal". Har bett honom om ett foto för att kunna få till det på samma sätt som det varit förut. En Googling på "fönsterbleck montage" gjorde susen. Hittade den info jag sökte. Väntar fortfarande på tillträde till huset, men då dyker det antagligen snabbt upp fel frågor :-)
barfotalasse: Hmm... Ska pröva dörrlåsspåret... (Funderar och skriver samtidigt.) Att själva dörrhålet är av sten gör det ju helt omöjligt att direkt montera några slags vanliga låsanordningar. Det håller nog försäkringsbolaget också med om -och det är ju de som i slutänden meddelar vad som duger. :confused: Tror gångjärnsidan är det stora problemet. Dörren får ju inte gå att lyfta av.
Ozona: Hej! Helt ny här. Slänger in en tråd på en gång. Har just köpt en lägenhet som jag flyttar in i under augusti. Den har tyvärr gamla fula innerdörrar i furu som jag avskyr. Trodde först att det skulle vara busenkelt att bara köpa nya vita dörrar på byggmax eller nåt för några hundralappar stycket men så kul var det ju inte tydligen. Har jag förstått det rätt är det en gammal
fönsterpåven: Allmogefönster har riktigt snygga aluminiumfönster
Sommartorparn: Jag skulle i första hand höra med lokala snickare om dom gör den slags jobb och hur mycket det kostar. Gamla snickeriföretag har ofta kvar verktyg för att göra gammeldags profiler om man vill ha det.
LindaMaria: Tack för svaret! Ska prova med PL 600 och skruvar. Tror jag hoppar din svågers råd om färsänkning och skruvning i karmen. Smygen blir för djup (25 cm) för att jag ska fixa det... :) Mvh Linda