5 040 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Ta upp hål i vägg av håltegel
Tänkte byta ut ett fönster mot en fönsterdörr.
Under det nuvarande fönstret är det en tegelvägg av håltegel.
Tänkte först använda vinkelslip men det ät väl inte så smart när det är håltegel?
Har nån något tips??
Under det nuvarande fönstret är det en tegelvägg av håltegel.
Tänkte först använda vinkelslip men det ät väl inte så smart när det är håltegel?
Har nån något tips??
Fungera med en tigersåg och rätt blad, Blir inte lika snyggt som med vinkelslip men det dammar mindre. Risk finns att bladet sågar lite snett om du inte är vaksam men du ska ändå sätta karm och dörrfoder över lagningen.
Produkter som diskuteras: "sätta dörrfoder"
Listverktyget Gerikt'n
För listning av dörrar och fönster
236 kr inkl moms
Läs mer
tänkte mest på att det är hål i tegelstenarna och när jag sågar i dom så kommer dom nog spricka.
Dörren kommer att sitta längre in i trä konstruktionen som är innan för ,så teglet blir nästan helt synligt utifrån om man inte har en väldigt stor smyglist.
Kan man plocka bort stenarna för hand som man sen kapar och vänder på så den fina ytan blir åt det synliga hållet.
Dörren kommer att sitta längre in i trä konstruktionen som är innan för ,så teglet blir nästan helt synligt utifrån om man inte har en väldigt stor smyglist.
Kan man plocka bort stenarna för hand som man sen kapar och vänder på så den fina ytan blir åt det synliga hållet.
Att sätta dörren 14 cm innanför ytterväggen låter onödigt djupt in. Har du dina fönster och andra dörrar lika djupt in? Använd en vinkelslip med diamantskiva på en 305 mm. Lyckas du inte kapa stenarna rakt igenom kan du knacka bort dessa. Montera sedan dörren 5-10 cm innanför vägglivet.
Du skall inte såga upp hålet med tigersåg eller vinkelslip ! Då måste du sätta stora plåtar som täcker snittytan eftersom du har håltegel. Du skall göra som du själv skrev....borra en massa hål i fogen och plocka ut stenarna är det som är mest rätt. Då kommer det sen att se ut som om där alltid har suttit en dörr.alleeklund skrev:tänkte mest på att det är hål i tegelstenarna och när jag sågar i dom så kommer dom nog spricka.
Det låter tidsödande men det blir säker fint att plocka ut sten för sten. Är det inte tänkbart att putsa smygen istället?
Jag har tänkt göra något liknande, jag tänkte använda tigersåg med ett speciellt (svindyrt) blad och sedan putsa smygen. Det största problemet här är nog infästningen dock - jag tänkte borra/knacka ur hål där karmskruven skall sitta och gjuta in en plastplugg. (jag är rätt säker på att du inte får fast dörren annars...) - Glöm det sista såg att du skall fästa i trä 
/F
/F
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Ja putsa smygen efteråt är ju helt klart ett alternativ
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden