H_L
H_L: Det känns som att överbleck är lite överflödigt i detta läge. De sitter ju där för att hindra att vatten skall krypa innanför samt ligga ovanpå övre foderbrädan vilket förefaller osannolikt. Snö som yr/driver in som lägger sig ovanpå skulle så klart kunna vara möjligt, men det bör vara i så pass små mängder att du inte skall behöva oroa dig.
1 svar · 8,8k läst
·
AstaS
AstaS: Tack så hemskt mycket för hjälpen.
4 svar · 2,5k läst
B
Back ache: Har två döörarutan karm från vårt funkishus som är över just nu... se bild.. kan få köpas om priset är rätt.
2 svar · 11,2k läst
·
K
kalle_ada: Tack för tipset! Har du köpt fönster/dörrar därifrån själv? Är det någon som vet hur kvaliteten är?
2 svar · 4,9k läst
A
Algen: Tack för tipsen! Dörrkarmen är loss nu utan att jag behövde göra åverkan på den. Huset byggt -50. Det visade sig att karmen bara var förankrad längs sidorna med spikar. Tröskeln gick inte att ta loss då den verkar sitta halvt i halvt och inte gick att lyfta uppåt. Fick bila betonggolvet lite på insidan av dörren och sedan bända upp karmen. Nu ska vi bara göra ett nytt hål där
2 svar · 5,2k läst
morsan
morsan: Citronsyra och såpa :) Länk till receptet hittar du här i en gammal tråd (i länken i mitt svar)
2 svar · 1,4k läst
svartöra
svartöra: Att ge sig på karmen istället låter ju faktiskt lättare, om det nu inte är spik i den - såg en billig jabo-dörr på K-Rauta där spikarna gick nästan ut till karmens utsida. Tar jag bort den vertikala regeln får jag hela 45 mm till godo. Då kan jag ju hyvla lite på resten av virket och få plats med en 100 cm bred dörr :) Nåja, det är nog bäst att vara måttlig..
6 svar · 6,1k läst
·
V
verktygsgurun: Är stall fönsterna i järn ? Då kanske du kan svetsa på några "öron" med ett hål i så du kan skruva fast fönsterna ?
1 svar · 1,4k läst
morsan
morsan: En gammal tråd. Gogglade lite och hittade Sigro-Beslagsboden (skrolla förbi lejonen) några olika sorter, Habo . Det finns säkert flera
2 svar · 11,4k läst
·
bumpaberra
bumpaberra: Jag har 3 leksandsdörrar och är mycket nöjd. 2 dörrar i teak och en vanlig vit. I förra huset hade vi Bordörren men leksandsdörren känns tätare och helt enkelt bättre på något vis. Vi betalade 27000 för dessa 3 inklusive ett sidofönster i teak.
3 svar · 8,7k läst
K
kalle_ada: Hej Köpte tre vridfönster+altandörr från bygghemma förra året och köpte även ett vridfönster för två månader sedan. Har funkat. Däremot verkar de höja priser seriöst. Hade skrivit upp att ett fast 10x21 kostar 3571 kr förra veckan. Nu när jag kollade igen kostade det en bit över 4000... Samma med andra fönsterstorlekar jag skrivit upp.
7 svar · 18,4k läst
M
msbr: Med en taklutning på endast 5 grader på vårt tillbyggda uterum som ska få nytt tak och takfönster verkar det som att det enda som finns att tillgå på marknaden är Velux Takfönsterkupol Jag undrar om någon här har erfarenheter av dessa fönster och kan dela med sig ? (Det hastar) // msbr
0 svar · 1,9k läst
v-g
v-g: Nino:Helt rätt. Limmet sitter värre än värst :D
9 svar · 1,8k läst
·
L
Larissa: Det är det som är frågan - behöver man verkrligen skruva tvärregel både genom trä och plåt?
2 svar · 2,8k läst
B
Bryggens: Har en liten källardörr typ uthusdörr som jag tänkte byta ut till en lite kraftigare sort, men det verkar inte finnas i denna storlek. Måste man göra en egen eller kan man ta en av annan storlek och bygga om Behöver inte vara ny dörr. Karmmått cirka 1750 x 1000.
0 svar · 1,5k läst
Immobil
Immobil: Vitpeppar i kittet brukar hjälpa, men det är lite sent att fixa det, när fönsterna är målade. ;-\
1 svar · 2,9k läst
E
eleson: Kanske här ? http://www.allglas.se/bastel_bygg.html
4 svar · 14,2k läst
S
SophieLa: Ja sådan färg har vi redan hemma. Jag ska börja slipa och skrapa lite smått nu när det är varmt ute.
2 svar · 4,1k läst
jeppeknaster
jeppeknaster: läs den klistrade tråden högst upp under fönster och dörrar...
13 svar · 11,6k läst
F
frohike: Rent prismässigt är LX70 uppåt 3 ggr dyrare Sterling 50 ligger på runt 500 kr kvm medans LX70 ligger och nosar på 1500 kr kvm. (Eller gjorde när jag höll på) Nja dagtid märker du ingen större skildnad om du inte ställer två rutor brevid varandra, en med film och en utan. Du kan sitta och läsa utan lampa på dagen i ett rum som har en film som släpper igenom 9%. den är mörk. det
3 svar · 12,3k läst
P
PeterJosefin: [citat] Den såg ju kanon ut, betydligt billigare än vad jag vågat hoppas på, frågan är om det är bättre material än min förra dörr för att fästa gångjärnen i.
2 svar · 2,7k läst
lyckograbben
lyckograbben: tack för det, väntar lagomt länge och på med foder&fönsterbleck /j
2 svar · 10,4k läst
A
abel48: Konstigt först står de låt torka över natten o måla sen. Och längre ner i pdf filen stor de att den kan övermålas efter ca 1 vecka..... De är den på patron jag har. Ska måla med oljefärg. Kanske bäst o vänta 1 vecka då :( Mvh anders
4 svar · 20,9k läst
F
frohike: Om jag inte minns fel sker 9 av 10 inbrott genom en dörr via altanen. Räcker med en lite större skruvmejsel så är du inne medans entrédörren oftast kräver en lite större kofot. På en altandörr har du att välja på Antingen Assas dörrvakt, eller Fix spanjoflex. Det är mig fortfarande ett mysterium att man lägger stora pengar på entrédörren men sätter gladerligen in en altandörr
1 svar · 3,8k läst
T
tridde_69: wisys fönster är Elitfönster. Jag anlitade dom förra året för att byta ut samtliga fönster och ytterdörren samt sidoljus. Jag tyckte allt gick väldigt smidigt och blev helnöjd med jobbet.
5 svar · 3,1k läst
A
Anna A: Nu är våra RM-fönster här. Otroligt vackra, vi är supernöjda! Vårt gamla hus har inte förlorat sin själ!
5 svar · 2,9k läst
V
villafors: Om man sätter foderbildande salning på ena sidan karm innerdörr, hur gör ni på gångjärnssidan, ingen påsalning där ju....blir det foder då? Då får man ju foder på ena sidan o foderbildande salning på andra. Ser ju helt olika ut... Hade varit bra med lite tips på detta.
0 svar · 3,1k läst
D
Don82: Ska ta ut de flesta fönster på andra våning och fixa upp. Det är lite mögeltillväxt mellan glasen, så det är väl dax att renovera upp dem lite :) Vad är det att tänka på? Jag ska kitta om och måla om dem utvändigt, men sen är det frågan hur jag ska göra mellan fönsterbågarna (2 glasfönster, modell gammal). Ska jag täta med akrylfogmassa? För inomhus eller utomhusbruk? På
0 svar · 946 läst
C
Carla: Hejsan ! Är det någon som vet vilket fabrikat det var på de altandörrar som sattes in i äntligen hemmas husprojekt som visades under hösten och våren. Eller om det finns några liknande som oxå är dubbeldörrar.
0 svar · 864 läst
V
villafors: Var köper man vitmålda salnings-set? Ska ju vara en slags u-list med som fästs i fönster eller dörr, sedan en färdigmålad MDF med rundad kant målad en bit in på baksidan så man slipper sätta foder. Behöver till 4st ytterdörrar, påsalningen skall vara 23cm. Finns dessa att köpa o var?
0 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.