Fönster & Dörrar
Nilfyr: På byggmax finns en slags rund "skumplast" slang som är till för att täta innåt rummet. De sätts innanför drevremsan och på den lägger man en fogmassa för helt tätt. Ganska billig och lätta att hantera. Lite kladd dock med fogmassan men inte lika illa om med skummet dock.
Anelfa: Hej. Har kommit över en stor altandörr, en Hajom skjutdörr i glas som är ca 177x200 cm. Ytterglaset är repigt, konstigt nog. Går det att byta ett så stort glas i ett skjutdörrsparti från Hajom?? Någon som vet vad det kostar ungefär??
Ella: En liten uppdatering. Vecka 22 kom och gick utan att vi hörde från Bor-dörren. Vår hustillverkare ringde då till dem och fick veta att de ändrat detta datum så att det som nu gäller är vecka 26, sista veckan i juni. Eftersom de ändå ska till Stockholm då så tar de oss på vägen. Tack så mycket, snälla Bor-dörren! Tråkigt bara att vi under tiden måste slänga igen dörren så
LAINE: Håller på och bygger egna fönsterskydd. Någon som har tips på material som inte släpper ut inomhusvärmen. Har idag fönsterskyddet inklätt med tjock byggplast, men önskar helst samma isoleringsvärde som ett tvåglasfönster. Någon som har ett bra tips? Har funderat på att klä in frigolit mellan två plastlager.
yuphin: Undrar om någon vet om det finns några vikdörrar man kan använda om det inte är helt rakt som i en dörröppning, något liknande takfästen till panelgardiner som det ju går att få med kurvor.
Dejvan: Jo, det är som ni säger att det snarare otåligheten som gör sig påmind:-) Exempelvis bygghemma.se och villafönster.se verkar ju kunna leverera omgående...... Jag tänkte mig det som en mindre modifiering snarare än en "provisorisk" lösning. (Vi snackar ju 5 cm på höjden). Men det bästa är kanske som ni säger och tillse att det blir exakt rätt! Tack för svar!
Kenne: Ja betydligt mera alminum är det på weastcoast.. Lutar nog åt dom..
mattiasj78: [citat] Borra först ett hål så du får in sticksågbladet. Det är jättelätt att såga gips med sticksåg. Säkerställ att det inte går några kablar eller rör i väggen! Tänk på att pocketkarmen tar upp ungefär dubbla bredden mot dörröppningen, så om nya dörren skall vara lika bred som den gamla, behöver öppningen vara ungefär det dubbla. Kolla sista sidan här:
mandg: klaga hos hantverkaren, man kan inte bara hur klantig som helst och komma undan med det...
aivo: Funderar på att byta till energikassetter 2-glas med argon i ett fönster som i nuläget är ett vanligt kopplat sidohängt 1+1 fönster. Nuvarande u-värde är2-5 och min undran är vad det kan tänkas bli om man byter till energikassetter i stället?
Modellflygare: Hej, som så många andra sitter jag med ett äldre hus med en hel del 2-glas fönster ej byta till 3-glas (=dyrt). Fönsterna är kanonfina på insidan men börjar bli slitna på utsidan. Funderar nu på att renovera dem. Men hörde om en produkt som för mig verkar kanonsmart. En glasskiva (efter ditt gamla fönster) med aluminiumbeklädnad (För att täcka över dina gamla slitna karmar) som
Ring: MDF kan möjlogtvis bli lite fulare i kanterna när man slår i något hårt i dörren, dessutom tål inte MDF en allt för hög luftfuktighet. MDF är dessutom tyngre. Annars talar vär det mesta för MDF, ytan (utom centrum på MDF- skivan) är stenhård...)
Åmmebergare: Förborrat och skruvat, funkade hur bra som helst! (även om jag var skiträdd för att allt skulle spricka) Tack för hjälpen.
verktygsgurun: Det bästa är bara att skrapa och ev hjälpa till med en värmepistol. Skrapor har jag berättat tidigare om i den här tråden http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/109428-renover-innetrappa.html I hörn och rundningar kan man med fördel använda ett gammalt bågfilsblad som man smärglar till i änden så änden blir skarp. (man skrapar alltså med kortändan på ett bågfilsblad)
verktygsgurun: En snickare tar inte 350:- inkl moms utan snarare 350-400 i timmen exkl moms. Det låter faktiskt inte helt orimligt med den offerten du fått. Det är lite pill med att montera takfönster. Och man behöver vara två för att få lite effektivitet i det genom hantlangning, lyfta i för att kontrollera funktion, lyfta ur igen för att sedan montera plåtar och duk, kapa takpannor mm... Ett tips
lillfisken: Jag får väl meddela att det tillslut blev RM-fönster. 1+1 med energiglas och U-värde på 1,9. Fast spröjs i yttre glaset. 21 st 11x13, 2 st 10x12, 1st 6x13 samt en fönsterdörr 12x20 helglasad. 108 000 kronor landade det på!
EmmaJ: Tack för alla svar! Dessutom extra roligt när man får svar man vill ha ;)
Åmmebergare: Inga problem, bara att köpa. Kolla denna sida där man kan välja storlek och olika fönsterhöjd. http://www.bygglagret.se/sp-fonster/balans-altandorr-linjera-fast__443
verktygsgurun: Vet inte om jag förstår riktigt....glipa på mitten melllan dörrblad och tröskel ? Hänger tröskeln som ett U eller ? Därav glipan på mitten ?
Februaribruden: Hej! Är det någon som har bilder på överljus till en enkel yterrdörr? Har hittills bara sett överljus till dubbeldörrar. Ser det tokigt ut till en enkeldörr?
verktygsgurun: Och enklare....såga upp hålet, klä hålet med mdf/fura, spika dit en glaslist, montera glas, spika dit glaslist från andra hållet, Måla, Färdigt !
hursomhelst: vi har köpt sunnerbo fönster, närmare bestämt 17 st. Har monterat 2, är JÄTTENÖJD med dom. har ´fast mittpost och mellanglasspröjs, faktiskt snygga för att va nya fönster (vridfönster)
Mikael_L: Det ser ut att vara tyska Meeth-fönster. Iså fall har jag alldeles precis satt in 3 st i garaget. Jag känner mig inte riktigt beredd att ge något egentligt omdöme än. Men jag kan direkt säga att montaget beredde mig vissa svårigheter, då fönstren saknar den där skåran för fönsterblecket som de vanliga svenska fönstren har. På nedre fönsterkarmen har meeth-fönster även två
verktygsgurun: Velux är forfarande det bästa enligt min mening. Håller med KarlXII om att tätningen blir bättre med en plåtslagare än velux orginal, men enligt velux skall det inte monteras så utan deras intäckning skall användas. Det är inget skumgummi som monteras som tätning runt fönstret utan en duk av nåt material som skall fungera som gore- tex typ (inte släppa in vatten men kunna andas).
MathiasS: Jag oljar min dörr en gång per år, det verkar räcka bra. Då tar jag ett fint sandpapper och slipar lätt hela dörren och sedan oljar jag. Man kan ju också låta teaken blir grå men jag tycker nog det känns bättre med en brun yta som inte torrspricker. Utemöbler som får sprickor kan man fixa genom att pressa ner trälim i sprickan och sedan slipa på detta efter en stund, då geggar
Mikael_L: Alltså, din skruv tittade fram genom trät, precis i springan mellan yttre och inre karm? När du öppnar fönstret har du två glasrutor som sitter i varsin träbåge och hålet är endast i den inre träbågen? Isåfall kan du sova lugnt, felet är bara kosmetiskt, då regntätningen sitter i ytterbågen mot fönsterkarmen. Men du kan passa på och kolla att den tätningslisten är i bra