Hejsan !

Jag har bättrat på våra fönster av typ 2+1 glas från -77 och missat detta med att olja innan kittning... Nu har jag inte lossat rutorna, utan endast kladdat på nytt kitt där det fattas kitt, eller att det gamla kittet varit sprucket. ( vilket på några rutor var rejält mycket )..

Vad har jag att vänta mig, är det lika bra att dra loss allt jag gjort och göra om, eller ?

Först beror det på om du använt linoljebaserat kitt eller något annat. Torrt trä kan suga ur linoljan ur linoljekitt. Andra typer av kitt, som silikonbaserat, påverkas inte av att du inte oljat. I alla fall inte i någon större utsträcking.

Det andra är om bågarna oavsett kitt var i behov av olja. Hur urlakade/slitna var dom? Har du ännu inte målat bågarna kan det funka att olja dom med det nya kittet kvar.

frjo7205 skrev:
Först beror det på om du använt linoljebaserat kitt eller något annat. Torrt trä kan suga ur linoljan ur linoljekitt. Andra typer av kitt, som silikonbaserat, påverkas inte av att du inte oljat. I alla fall inte i någon större utsträcking.

Det andra är om bågarna oavsett kitt var i behov av olja. Hur urlakade/slitna var dom? Har du ännu inte målat bågarna kan det funka att olja dom med det nya kittet kvar.
Ja, precis så blev lösningen. Jag oljade så gått det gick på de fönster jag redan gjort. På de som är kvar oljar jag ett par gånger innan kittet appliceras.

Nej, kittfalsen var ej dålig på fönstren.

Tack för svaret !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.