Fönster & Dörrar
Skier12345: 13 gips, 12 k-plywood, 20 mm regel, 12 k-plywood, 13 gips = 70 mm Tillverka 20 mm reglar av k-plywood 3 st på varandra. Skruva fast dessa längs med dörröppningen (hö, vä, uppe, ner). Sätt även en regel mitt i dörröppning. Skruva fast k-plywood i reglarna och i varandra. Skruva gipsen i k-plywood.
Gråben: Överbleck ska ju helst monteras i regeln under ytterpanelen( Finns några trådar om detta här nånstanns) problemet är väl "bara" de att dela ytterpanelen och fästa blecket, jobbet blir aningen större om detta görs i efterhand! Enklast är ju att montera underbleck istället där överblecket ska vara. Detta har jag gjort och jag blev iaf nöjd, tror att jag inte är ensam om de :) Om
laxen: Någon som har idéer kring hur man kan fästa ett pvc-fönster direkt i dörrkam? Har en 10x21 ytterdörr som skall monteras ihop med ett stående sidofönster (höjd ca 2400 mm) samt ett liggande fönster i överkant. Har fått med kopplingslister från fönsterlev. som kan sättas där sidofönstret möter ovanfönstret men vet inte hur jag bäst skall fästa fönstren i dörrkarmen
The Tor: [citat] Mitt tips är att måla betydligt mer än 1 mm in på glaset. Måla 1 cm in på glaset med varje lager färg. Vänta tills det torkat, lägg sedan en bredspackel längst med kittkanten och skrapa bort all spillfärg med en rakbladsskrapa. Då får du en spikrak kant på bara några sekunder. Att försöka måla en sådan kant för hand är omöjligt och tar bara en massa tid.
Stephan B: Jag har använt mig utav polenshopping.se De är bra att ha att göra med och väldigt bra på att höra av sig efteråt för att stämma av att man är nöjd. Om de är billigast eller inte vet jag inte men den servicen betalar jag gärna för - tyvärr ovanligt idag då många skiter i att svara så fort pengarna sitter på kontot och man fått lev. :( Jag bytte på vårt hus från -71 med
HEM2121: Försök med keramikshälls rengöring. Fönster hanverkarna använder detta.
BgaGlas: Du behöver en stadig pensel. Om inte du vill bemästra konsten att skaffa dig merjobb. P.s Linolja blandas ut med 5 % terpentin ska strykas på Innan du målar. Hälsningar /Glasmästare
Ghia64: Hej! Vi har ett hus som byggdes 1975. Det sitter treglasfönster i hela kåken av märket Traryd. Fönstrena är märkta med "Kappa E Klar", och synar jag profilen mellan glasen kan jag urskilja följande text: 005 871200 EIJ (EBJ?) 161DS 1094.0 P Går det från denna harang urskilja hur gamla fönstren är? De ser fräscha ut, och jag tror att dessa är nyare än huset. Frågan är bara hur
coss: Det finns en plåtprofil från.... hittade inte, men de här har. http://www.persiennbutiken.se/index1.html men de som gör maskeringstejp, gummilister mm, har ju en variant. men huvudet står still.
Torpartösen: Har letat, googlat och haft mig - men hittar inga "uppåtgående" persienner. Men vet att det finns... Någon som har en aning om var man kan hitta sådana? Tack, tack på förhand.
Sommartorparn: Här finns en ganska bra steg-för-steg beskrivning som du kan ha nytta av. Sedan har ju varje färgtillverkare egna rekommendationer om detaljer, men de stora stegen har du här med bilder: http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Fonster/Varda-dina-fonster.aspx?menu=3185&area=1&noarea=0&category=7&std=false
Fnularn: H-fönster är väl inget typiskt svenskt? Snarare kopplade med spröjs .
zailor: Här snackar vi Facit ;-) http://www.diplomatdorrar.se/sv/Ga-direkt-till/Modulformat/
icahandlarn: Titta annars på vilken förnster tillverkares hemsida som helst, det står oftast där hur man ska mäta i deras kataloger...
Janneman: Jag var på Bauhaus idag och tittade och de hade exakt det handtaget med kodlås där kostade det några hundringar till. Det är ju i.o.f.sig smidigt med kodlås men jag är lite orolig om det håller på sikt, sedan skall det ju bytas batterier då och då. Jag behöver egentligen inget lås på utsidan endast ett på insidan. Såg en trevlig detalj som man kan sätta på insidan mellan dörr
AstaS: Vi ska byta ytterdörr i vårt hus. När vi ändå plockar sönder alltling funderar vi på att sätta bröstpanel i förstugan. Men hur får man ihop det snyggt med dörrfoder och fönsterfoder? Dörrfodret - om man inte specialtillverkar något - är, såvitt jag kan se, inte tjockare än pärlsponten. Kan man möjligen lägga dubbla foder? Ett enkelt som man sedan sätter den mönstrade listen
Rolle85: Hej VI har en nybyggd veranda som jag funderat på att glasa in. Det är alltså inte en helt tät inbyggnad jag tänkt mig där man tex ska ha en bäddsoffa eller liknande utan helt enkelt kunna ta skydd från regnet med lite utemöbler. Jag undrar om det är någon som kan tipsa på en konstruktion där man slipper köpa hela rutor med ramar. Jag funderade på om man kan köpa plåtskena på
urk: Har sökt med ljus och lykta i de flera stora byggmarknader i Stockholmområdet efter en ytterdörr med runt fönster i storleken 9x21 eller möjligen 9x20. Någonting i stil med denna: http://www.skanskabyggvaror.se/produkter/ytterdorrar/malad_ytterdorr/ytterdorr_nyhamn/ Det finns många i storleken 10x21 men bredd 9 verkar svårare. Priset skall vara rimligt, 3-5000 kr max. Det är vad
MathiasS: Drar man karmskruven (eller hylsorna från baksidan om man använder sådana) med skruvdragare och trycker ordentligt så flisar det inte. Nöter man för hand flisar det garanterat..... ;)
DeEss: [citat] Näää... Du slipper dimma om du rollar. Har sprutat med både tryckluftsdriven och elektrisk spruta vid olika tillfällen. Båda lämnar en hel del dimma, el-spruta något mindre. Särskilt som när jag kom på den mindre intelligenta idéen att spruta tre platsbyggda garderober inuti, i samband med renovering av vårt sovrum... Luften i garderoben trycktes ju ut när jag sprutade in ny
njorun: Jag har ett eternithus från -54. Källardörren med dörrmått 80*190 måste antingen renoveras grundligt eller bytas. Vill inte ge mig på byta karm om jag slipper. Har sökt men hittar inte någon dörr som har rätt mått förutom en förrådsdörr som bara får användas i ouppvärmda utrymmen. Källardörren har en liten trapp upp till resten av huset och det blir minst lika varmt, och
knatte: Är så trött på min gamla ytterdörr,ganska risig och konstiga mått har den oxå eftersom den är från 1931.....men den fungerar och isolerar bra.....skulle bara vilja byta eller sätta dit en ny ytterfront ....har sökt lite på nätet men hittar inget....finns det såna fronter att köpa?
JanneSjo: jo det var innerdörrar - men de flesta instruktionen jag hittade var för ytterdörrar och i de första jag hittade framgick inte att kilarna lämnades kvar för inbrottsskydd den info hittade jag senare
Snailman: om du pm.ar mig din emeiladress, så kan jag skicka de jag har, är väl ca 10megapixel så går ju att se detaljer lite bättre...
Gabbe1: Jag satte just in 12st tanumsfönster och även de rekommenderar fog mellan bläck och fönster. Jag drog på en sträng av byggmax vita ute-fog och drog sen över med fingertoppen. Blev en snygg radie som helt förseglar övergången/spåret.
Per_Kylsten: Hej, enligt SP cirka 2,5 W/m2K. http://www-v2.sp.se/energy/ffi/fakta_fonster.asp må väl per
viktorj: ofta brukar man få skaffa 2 olika bleck av plåtslagaren. med tanke på att de brukar vara olika instick i fönster och i dörr. Blecken skall ju givetvis se likadana ut förutom att insticket till fönster brukar få göras djupare
DIY_Master: Hej, Byggde ni någon ytterdörr eller blev det så att ni köpte en dörr tillslut? Jag har i alla fall bestämt mig för att bygga själv och håller just nu på att samla in den information som jag behöver. Var kan man köpa plywood/faneer med aluminium limmat i mitten? Det låter som en specialprodukt som man inte hittar på vilken bygghandel som helst. Är det någon som har en mer
JanneSjo: på övervåningen har jag utrymmen mellan takstolsbenen - på varma sidan snedtak ca 94cm högt och 110cm brett och 47 cm djupt vid golvet tre sådana fack per rum nu vill jag sätta dörrar för dessa utrymmen så att man kan använda dem till dold förvaring - samtidigt skulle jag vilja att det ser ut som slät vägg längs långsidan. Vi ska ibland ställa byråer för vissa delar - men vill