Fönster & Dörrar
MorSol: Jag har samma frågeställning. Hur löste du det? Edit: Jag hittade förslag på lösning här: https://www.byggahus.se/forum/threads/foensterbleck-under-skjutfoenster-skanska-bygg-optimal-s30.197957/
blackarrow: Lästips https://www.byggahus.se/forum/threads/kan-man-ta-isaer-ett-3-glas-foensterkasett.509044/
Testarn: [citat] Man får ta isär bågen och lusa i nya bitar friskt trä och sen hyvla till profilen innan man sätter ihop bågen igen. Finns flera som håller kurser i det, t ex https://scandinavianwindowcraft.com/products/tralagningar-i-fonsterbage-1 Jag gick deras kurs för att göra en ny båge med handverktyg i höstas. Väldigt bra kurs, bra lärare och väl organiserat. Finns även lite filmer
gurra-g: [citat] låg-oddsare kanske, men det behöver inte bara smörjas? dvs med typ silikonspray eller någon mer premium lås-fett
g.kraft: I köket har vi altandörr ut mot trädgården, nu när vi gjorde om valde vi fast fönster övanför köksbänken just för att man aldrig behöver öppna det. Då öppnar man dörren. Mindre karm och enklare städ bidrog till beslutet förutom besparing. 2år sen och skulle göra samma sak idag.
peteng-1: Jag skulle behöva markiser på våra två våningars trähus från 40-talet. Känner mig dock osäker gällande att borra upp hål i väggarna för hissbanden för att ha möjlighet att kunna höja och sänka inifrån. Motordrivet ökar kostnaden en hel del då det handlar om flertalet fönster i söderläge. Så det är inte ett alternativ. Man ska borra upp ett 16mm hål för VP-rör samt
jajabyggnu: [citat] Också när jag inte själv bor där och gör jobbet som betalt snickare genom mitt företag?
Pekktur: Hej! Jag har fått i uppdrag att byta källarfönster hemma. Förutsättningar: Sutteräng, inredd källardel.I sockel där fönster sitter är det murad Leca ytterst, sen luftspalt följt av 95mm stålregel och isolering och sen gips. [bild] Mätte karmmått och beställde nya fönster......spola fram en vecka så minns jag plötsligt att jag läste, när jag gjorde research för några år sen,
Tane Fasth: Tack Rasmus. Snickaren bestämde att fastna en lite tunnare bredda på karmens underkant. Ingen fräsning, blecket ska passa mellan bräden och karm 🤞
Stefan N: Salningslist av passande tjocklek. https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/traprodukter/listverk/salningslister/salningslist-furu-13x26mm-vitmalad
JMyFTB: hej! Jag har putsat fönster och nu går takfönster inte att dra igen den sista biten. Några tips?
mexitegel: Du anlitar en murare, men det är troligen svårt att hitta dessa mexitegelstenar om det inte finns sparat sen huset byggdes. Förutom murare behöver även regelväggen bakom byggas om av en snickare eller dig själv för att det mindre fönstret ska passa.
Fäladen: [citat] Ja men jag tänkte väl att man ska sätta in något väldigt enkelt. Snickaren fixar så att isolering blir rätt och tätning etc. Sen bygger jag själv innerkarm och hylla av ek. Har några stora plankor ligggande och det finns en snubbe med en riktig fast såg för brädor i bygden.
Fäladen: Hej! Jag tänker sätta in ett fast fönster i köket med modulmått 1400x800 och sätta en ekram i öppningen som sticker ut som en hylla längst ner bakom diskbänken/blandaren Jag hade uppskattat om någon har ett tips på bra märke/försäljare/hemsida? Samt några allmänna råd för någon som aldrig satt in ett fönster förut? En duktig snickare ska göra själva arbetet. Jag tänker
miis: [citat] Låter bra, tack snälla för svar!
amandadenandra: Hur löste du ytterdörren (om du gjort det)? Jag funderar själv på att sätta pärlspont i hallen men hallen möter vardagsrummet med 2 ytterhörn som jag i så fall måste avsluta den emot (vill inte ha bröstpanel i vardagsrummet). Funderar på hur jag kan lösa det snyggt. Ska gå emot en tapet som dessutom inte är samma som över pärlsponten där väggen istället är målad. Är bara i
brumbjorn: Det går nog bra. Sätt tätningslist på utsidan så att inte regn kommer in. Insidan kan vara luftad så torkar ev fukt. Stängt från båda håll kan vara sämre.
O: [citat] Man behöver inte göra något nu. Men förr eller senare lär trä behöva bytas ut. Ju tidigare man tar i det ju enklare brukar det vara. Det är inte speciellt svårt. Men vad som är svårt är ju individuellt. Så kollar man bara en kväll på YouTube vet man nog om man vågar sig på det.
Bengt65: [citat] Då är det en [citat] Tack alla då är det en 10x21 dörr jag skall köpa mig 😊 Nu kan man fixa detta under sommaren.
Testarn: Hur gick det @Husköpare 8 ? Gjorde du något åt dina fönster?
84anders84: [citat] Kul! Tack för info! Vi har precis skummat och skurit, så nu ska det slängas på gipsbruk och sen fogas. Det blev en del skum att skära bort....
Smed242: [citat] Det är bättre att sätta utanpå nishen i stället, som de gamla sitter. Det behövs bara ett par centimeter överlapp med väggen eftersom gardinen ligger dikt an. Då kan du dessutom ha fönstret på glänt och gardinen nere. Det är väl bara några centimeter brädan och elementet sticker ut, ställ en kruka eller nått där glappet blir så lär det bli mörkt ändå.
P-plats: Stämmer att varmgalvade detaljer är relativt blanka till att börja med men blir mattare med tiden.
Tanden11: [citat] Låter intressant, vikdörr som är tjock nog o ge känsla av en "dörr", tack för tipset!
Johan Gunverth: Beror ju också lite på var i landet du har byggnaden. I Bohuslän och faluröda fasader, är det ofta kromgrönt på uthusens dörrar och guldockra på boningshusen.