Har en gammal teakdörr i ett hus byggt 1958. Låskistan är väldigt gammal och kan mycket väl va orginal. Det är en 9-tillhållare man låser med.

Det verkar som att en fjäder gått sönder då den där metallstaven som ska gå in i väggfästen inte fjädrar tillbaks.

Är detta möjligt att fixa själv? Har bifogat bilder på dörrens kant där man ser låskistan.

Var börjar jag? Hittar bara texten Yale Sweden. Hittar inga siffror.

• Gammal teakdörr med synlig låskista och två nycklar. Låskistan verkar vara en äldre modell märkt "Yale Sweden".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal teakdörr från 1958 med ett Yale Sweden låshus, synlig metallplatta och nyckel, visar slitage och en trasig fjädermekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Det går att byta fjäder, skruva loss låshuset och titta i vad som har gått sönder.

Annars är det inte så dyrt med ett nytt låshus, kolla alla mått och gå till en låssmed. Eller skriv här så guidar vi.

AXS AXS skrev:
Det går att byta fjäder, skruva loss låshuset och titta i vad som har gått sönder.

Annars är det inte så dyrt med ett nytt låshus, kolla alla mått och gå till en låssmed. Eller skriv här så guidar vi.
Ok mest rädd att jag inte ska kunna sätta tillbaks låshuset igen hahhaha. Vad ligger ett sånt låshus på mellan tumme och pekfinger?

Det är möjligt att byta tryckesfallfjäder/tryckfallsfjäder i det FAS låshuser och den fjädern finns som reservdel.
Du kan ta med låshuset till en låssmed så byter de fjädern och det kostar inte så mycket.
Om jag skulle välja att köpa ett nytt låshus så hade jag inte ersatt med ett nytt FAS/ASSA 90002 utan bytt till ett ASSA Entré K1 eller ett Smart lås om så önskas.
Jag tycker inte tillhållarlås är rätt låstyp i en sådan entre om ni ändå ska byta låshus.

1 123abc skrev:
Det är möjligt att byta tryckesfallfjäder/tryckfallsfjäder i det FAS låshuser och den fjädern finns som reservdel.
Du kan ta med låshuset till en låssmed så byter de fjädern och det kostar inte så mycket.
Om jag skulle välja att köpa ett nytt låshus så hade jag inte ersatt med ett nytt FAS/ASSA 90002 utan bytt till ett ASSA Entré K1 eller ett Smart lås om så önskas.
Jag tycker inte tillhållarlås är rätt låstyp i en sådan entre om ni ändå ska byta låshus.
Ok tusen tack för tipsen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.